Stockholm får äntligen ett schackcafé!

Trots att schacket globalt har fler utövare än t ex fotboll, så har inte Stockholm city kunnat erbjuda en bra lokal där schackspelare kan mötas för att spela live inomhus. Det har under flera år framförts önskemål om detta, men först nu blir Stockholm Chess Café verklighet!

Många schackspelare tar inte klivet in i en av alla schackklubbar som finns i Stockholm, utan de väljer att istället spela på Internet i brist på bra mötesplatser. Ett schackcafé som helt gratis erbjuder utlåning av nya bräden, pjäser samt digitala klockor är således mycket välkommet för att främja bland annat den sociala aspekten av schackspelande.

Utöver att kunna spela spontant mot övriga besökare så kommer det även att bedrivas schackträning för såväl juniorer som seniorer. Vem vill inte bli bättre?! Framöver kommer det även att arrangeras olika tävlingar samt bjudas på olika föredrag/kurser.

Att kombinera denna verksamhet med en mysig restauranglokal är verkligen optimalt. Att kunna äta och dricka samtidigt som man spelar schack kan bli en skön kontrast mot shopping tidigare på dagen. Självklart kan hela familjen komma och spela.

Om Schack:

Tankesporten schack har anor från 600-talets Indien och schackreglerna är globala. En mötesplats i form av ett schackcafé främjar gränsöverskridande möten över olika gränser som t ex ålder, kön, kultur, etnicitet och modersmål. Schack gynnar därmed mångfald och bidrar till etnisk- och kulturell integration samtidigt som alla har roligt när de spelar!

Barn och ungdomar erbjuds ett mycket bra pedagogiskt verktyg som skapar samhörighet. De tränar inte bara på att tänka utan även på att efter egna bedömningar fatta löpande beslut. Parallellt med detta ökar de även sin sociala kompetens. Flera skolor runt om i världen har schack på schemat.

FAKTA:
Plats:
Restaurang Tierras (bakom Kulturhuset)

Adress: Beridarebanan 1

Datum: Söndagar med start 2 oktober 2016