Storsatsningen med Japan i fokus! Miyabi Japan Story 2014

Den 29 november slår Miyabi Japan Story upp dörrarna till det nya festival initiativet som kommer att husera artister från japans olika konstformer. Teamet |MPACT som ligger bakom har jobbat med projektet sedan november 2013 och ser nu fram emot öppningen av festivalen

– Det ska bli väldigt spännande och utmanande att få driva tillväxten av japanskt kultur och dess fortsatta expansion i Sverige och i Norden.

I samband med lanseringen inleds ett press event på Kulturhuset Stadsteatern, fredagen 28, klockan 12:00. På press eventet får husets besökare och journalister, smak prover på vilka artister som kommer att vara på plats under fesitvalen. Under presseventet ges möjligheter till intervjuer, signering samt mindre uppträdande av artisterna.

Bland de gäster från Japan som kommer att vara närvara är livslevande Ninjor. Retrospel musik undret, Prof. Sakamoto, pionjären bakom 3D Latte Art, George Yamamoto, kalligrafi mästaren Taisan Tanaka samt manga världens störta namn inom Yaoi, Ayano Yamane sam Masakazu Ishiguro, vinnare för bästa manga utdelades av Japan Media art Fesitval 2013.

Presseventet sker i samarbete med Japan Media Art Festival, Serieteket och Kulturhuset Stadsteatern som smygstartar festivalen genom att visa 57 prisbelönta filmer med start klockan 18:00 i Klarabiografen på fredagen 28 och söndagen 30 november.

Miyabi Japan Story är mötesplatsen för gränsöverskridande samarbeten mellan aktör och konsument, ungdomar och vuxna, svenskar och japaner. Det är en interaktiv plattform som är till för att fördjupa syn på värde och relevans av kultur, produkt och idé från Japan genom:

Föreläsningar, berättarkvällar, happenings, shower och workshops där det exotiska och annorlunda bara är början på en värld – full av fascination.

Välkommen till |MPACT och projektet Miyabi Japan Story.

Vill du bli en av oss? Vi söker volontärer och tolkar till teamet.
För mer information:

www.jstory.se