Svensk Musikvår presenterar Karin Rehnqvist

Svensk Musikvår

Karin Rehnqvist festivalprofil under Svensk Musikvår

Det är vår för den svenska konstmusiken. Den 20-26 mars är det dags för årets stora evenemang Svensk Musikvår. Det finns en stor entusiasm och lust bland musiker, konsertarrangörer och tonsättare för den nya musiken. En av de stora inspiratörerna är tonsättaren Karin Rehnqvist som utsetts till festivalprofil vid Svensk Musikvår.

Karin Rehnqvist är professor i komposition på Musikhögskolan i Stockholm och har bland annat skrivit musik till kronprinsessbröllopet 2010 och fick 2014 en Grammis för årets klassiska skiva. Hon är internationellt uppmärksammad och hennes musik framförs av framstående orkestrar och ensembler världen över. Inte minst har hennes samarbete med amerikanska Kronoskvartetten fått stor uppmärksamhet.

– När jag först hörde Karin Rehnqvists musik så märkte jag direkt hennes mycket distinkta röst i musiken, Kvaliteten på hennes sätt att lyssna och klangerna som vi upptäckte i Karins musik visade mig att hon skulle kunna göra något väldigt vackert, sa David Harrington, Kronoskvartettens konstnärliga ledare i samband med projektet Fifty for the future, där Karin skriver direkt för kvartetten. Samma prestigefyllda uppdrag har gått till bland andra Laurie Andersson, Anna Meredith och Philip Glass.

Under festivalen ger Karin Rehnqvist ett seminarium om konsten att komponera och sex av hennes verk kommer att framföras.

– Det är ju fantastiskt roligt att många vill spela min musik. Om musiken ska leva vidare måste musikerna också tycka om att spela den. Det känns naturligtvis också oerhört hedrande att bli vald till festivalprofil. Dessutom är ju festivalen med sin estetiska mångfald och tonsättare från flera generationer en riktig vitamininjektion, säger Karin Rehnqvist.

Svensk Musikvår sker i samarbete med flera av landets största och viktigaste konsertinstitutioner, organisationer och musikscener, bland andra Operan, Stockholms Konserthus, Folkoperan och Musikaliska. För att göra musiken tillgänglig för alla är det fri entré till trettiotre av festivalens totalt trettiofem konserter och seminarier.

Välkomna till Svensk Musikvår – Festivalen för Svensk Konstmusik, Stockholm 20-26 mars.

35 konserter, föreläsningar och seminarier, varav 33 med fri entré. Musik av 116 tonsättare!
8 spelplatser/scener
Många uruppföranden och Sverigepremiärer

Initiativtagare och huvudman för Svensk Musikvår är Stockholms Saxofonkvartett/Studio 53.

Kontakt: Jörgen Pettersson, festivalledare för Svensk Musikvår Stockholms Saxofonkvartett/Studio 53
Tulegatan 53, 113 53 Stockholm, tel. 070 55 234 22 office@stockholmsax.com, facebook.com/svenskmusikvar

För mer information och program se svenskmusikvar.se
För nedladdningsbara loggor och bilder http://svenskmusikvar.se/fri-sida/ladda-ner

Huvudfinansiär: Musikverket. Övriga finansiärer/sponsorer/samarbetspartners är: Kungl. Musikaliska akademien, Kungliga Operan, Konserthuset Stockholm, Folkoperan, Svenska Kyrkan/Högalids församling, Sveriges Radio, Kulturrådet, Fylkingen, Musikaliska, Kungl. Musikhögskolan, Södra Latin, Stims promotionnämnd, Föreningen Svenska Tonsättare, Berwaldhallen, Musik i Syd, Konstnärsnämnden, Musikalliansen, Stockholms Stad, Norrköpingsljud, Musikcentrum Öst, Elektronmusikstudion EMS, Norrbottensmusiken, Samtida Musik, Östgötamusiken, Columbia University/Miller Theatre, Music Norway UD, Norsk Kulturfond, Fonds Podium Kunsten/Performing Arts Found NL.