TEATER BARBARA FYLLER 10!

Lördagen den 24 maj firar TEATER BARBARA 10-årsjubileum med att spela pjäsen som allt började med: SAGAN OM PERSEUS.
Kvällens konferencier är Sara Kadefors.

Välkomna till en tidsresa tillbaka till Barbaras början. Det blir en kväll med teaterföreställning och utställning, musik och mingel.
SAGAN OM PERSEUS spelas av originalensemblen: Carina Jingrot, Daniela Svensson och Johan Ehn.

Regissören Ulf Evrén, skådespelaren Carina Jingrot och producenten Lolo Nordenhök bildade TEATER BARBARA för att producera en föreställning baserad på den grekiska myten om Perseus. Under arbetet med berättelsen om fiskarpojken Perseus jakt efter Medusas huvud växte den stil fram som skulle bli TEATER BARBARAS signum: en blandning av klassisk teater, mim, musik och rörelse.

SAGAN OM PERSEUS blev en hyllad föreställning som spelades runt hela Sverige, samt gjorde gästspel i London 2006. Sedan dess har TEATER BARBARA fortsatt att skapa föreställningar som underhållit, utmanat och undersökt.
Den nuvarande konstnärliga ledningen består av Carina Jingrot och Johan Ehn.

“TEATER BARBARA är övertygade om att teater och berättande har en självklar funktion i människors liv”, säger Carina Jingrot. “Teater ger oss möjlighet att bearbeta de stora frågorna och lära oss vad det innebär att finnas till. Vi vill vara en plattform, ett rum där publiken får chans att reflektera och känna.”

Teater Barbara har använt sig av sagor och myter i ett flertal föreställningar (som SERENDIP, RAGNARÖK, TUSEN OCH EN NATT). Men vi har också utforskat högst verkliga och samtida ämnen. 2009 var det premiär för FROSSA – en brännhet klimatfars. Ur vår rädsla, ilska och undran över vad som händer med klimatet och miljön skapade vi en föreställning. Vi ville underhålla, upplysa och väcka känslor kring problem som ofta upplevs som abstrakta. Föreställningen spelas fortfarande regelbundet runt om i landet, och har också används flitigt i lokala debatter.

“Vi är stolta och glada över att vi med FROSSA kunnat skapa en lärorik pjäs med konstnärligt värde. Vi har fått vara med och bilda opinion och skapa förändring”, säger Johan Ehn. “Med vår senaste föreställning ÅSIKTSMASKINEN, som hade premiär 2013, utvecklade vi formatet för att undersöka reklam, påverkan och lobbyverksamhet.

“Vi söker hela tiden möjligheter att utveckla och fördjupa vårt konstnärliga arbete”, säger Johan Ehn. “Målet är att hitta de ultimata medlen för just den historia vi väljer att berätta.”
“Teater ska vara underhållande, upprörande, utmanande, lärorikt och tankeväckande”, säger Carina Jingrot.

För mer information kontakta:
Johan Ehn 0739469007
johan.ehn@barbara.nu