Teater Fredag ger Sover fiskar?

En pjäs om de stora, små och sista frågorna i livet . För åk 2-6. Schlafen fische? av Jens Raschke blev vald till bästa tyska barnpjäs KinderStückePreis 2012. Jennys lillebror Emil är sjuk. Jenny ställer frågor om vad som händer när vi dör och om fiskar sover. Regi Anders Alnemark med Ellen Fosti. Skandinavienpremiär.

Skandinavienpremiär av Sover fiskar? Med: Teater Fredag

Schlafen fische?  av Jens Raschke  blev vald till bästa tyska barnpjäs  KinderStückePreis  2012.
Tysk teater för vuxna har haft en renässans med dramatiker som Marius von Mayenburg  och Roland Schimmelpfennig.
Svensk barn och ungdomsteater har ju med rätta ett mycket gott rykte. På senare tid tycks andra länder, såsom Tyskland ha kommit i fatt.
Teater  Fredag  som främst spelar översatt dramatik för barn och ungdomar  har premiär på Sover fiskar?Teater Påfågeln  lördagen 23 februari kl.13.00.< o:p>

En pjäs om de stora, små och sista frågorna i livet

Pappan mumlar och tittar konstigt. Då förstår Jenny att han inte heller vet, precis lika lite som varför solen är varm och varför det växer hår i farbror Jonas öron men inte på hans huvud.
Efter begravningen börjar Jenny rita moln.
Tunga svarta moln.
Jenny tänker att vissa dör utan att någon bryr sig.
Andra dör och hela världen bryter ihop.
Det sägs att någon dog en gång under ett strömavbrott i en lagerlokal för råttfällor,
men det kanske bara är ett rykte.

Av: Jens Raschke
Översättning: Marc Matthiesen