TeaterTillsammans lyfter kvinnliga dramatiker med föreställningen Dramatikerinnen

Vid senaste tillgängliga mätningen av antal författare/dramatiker av all dramatik i samtliga genrer i Sverige representerade kvinnorna 34 %. Av all tyskspråkig dramatik som uppfördes i Sverige samma år utgjorde verk av kvinnliga dramatiker bara 4 %. Detta vill TeaterTillsammans ändra på. För att visa att det finns gott om kvinnor som skriver tysk dramatik sätter TeaterTillsammans upp Dramatikerinnen (tyska för kvinnliga dramatiker).

“Idén till Dramatikerinnen föddes under en längre tid då jag reflekterade över mitt arbete som regissör. Det slog mig att endast en pjäs jag satt upp är skriven av en kvinnlig tyskspråkig dramatiker. Fy fan, tänkte jag då. Det är inte okej. Jag bestämde mig för att komma ur den där spiralen att sätta upp manliga tyskspråkiga dramatiker, för att de har dominerat och dominerar tyskspråkig teater sedan århundrade.” säger TeaterTillsammans konstnärliga ledare Julia Beil Amarilla som är initiativtagare till projektet.

Dramatikerinnen är en samling scener skrivna av bland andra Marieluise Fleißer, Doris Dörrie och Anja Hilling. Under föreställningen kommer publiken ges möjligheten att utse sin favoritscen och TeaterTillsammans kommer sätta upp pjäsen i sin helhet till hösten 2017.

Dramatikerinnen har premiär 6 april 2017 och spelas fram till 26 april 2017 som gästspel på moment:teater.

Idé och koncept Julia Beil Amarilla
Regi Julia Beil Amarilla︱Michael Forsberg︱Martin Skoglund︱Hjalmar Wide m.fl.
Förlag Colombine teaterförlag︱Diogenes Verlag︱Nordiska Aps

Föreställningen innehåller scener ur bland andra Djuphavsfisken av Marieluise Fleißer, Happy av Doris Dörrie och Monsun av Anja Hilling.

Läs mer om Dramatikerinnen »»

Martin Skoglund
press@teatertillsammans.se

Dramatikerinnen is produced in collaboration with Goethe-Institut.

• Teater

• scenkonst
  • dramatik
  • teatertillsammans

Kulturdirekt är samlingsplatsen för Stockholms fria kulturliv. Vi finns på webben och i informationsdisken på KulturhusetStadsteatern vid Sergels torg. Vårt primära mål som medlemsförening är att göra steget mellan Stockholmsregionens kulturarrangörer och dess kulturkonsumenter kortare. I en demokratisk plattform för det fria kulturlivet, engagerar vi oss för att alla medlemmar ska ges likvärdig möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.