The Cloud Machine

Premiär 30 september på Konstakademien och spelas därefter varje torsdag och fredag (16.00, 17.00, 18.00, 19.00) samt lördag och söndag (13.00, 14.00, 15.00, 16.00) fram till 16 oktober.

Köp biljetter hos Kulturbiljetter

Ett moln uppstår ur tomma intet, skimrar och svävar fritt i rummet. Det pockar på uppmärksamhet. Handhållna sensorer, ”Palm readers”, läser av publikens sinnesstämning och skickar informationen tillbaka till molnet, i ett ömsesidigt flöde som matar maskinen med känslor och tankar. Seansen kan börja.

Vad får oss att se saker i molnen? Och varför fäster vi oss så vid fiktiva karaktärer?

Känns det inte nästan lite interaktivt att se moln omformas på himlen?

FMR är en konstellation och ett konstnärssamarbete mellan ljudkonstnären och komponisten Leif Jordansson och regissören och manusförfattaren Peder Bjurman. Tillsammans skapar de experimentella föreställningar, som undersöker fenomen som perceptionens förutsättningar och verklighetens normer, sociala överenskommelser och villkor.

Tillsammans har de nu skapat en slags känslosimulator och social 3D-skulptur som genererar ett livs levande moln. Molnet utgår från publikens mentala tillstånd och återger det i form, färg och rörelse.

Föreställningen leker med sinnena och det mänskliga medvetandet, som uppenbarar sig som ett moln som skapats av publiken själva. Varje föreställning är ett unikt avtryck av de som upplever den. Denna sociala skulptur sammankopplar film-, teater- och bildkonst, och är inspirerad av 1800-talets seanser och illusions-spektakel.

Peder Bjurman och Leif Jordansson har tidigare skapat det självspelande teaterstycket Grow in the dark (2011) och ögonblicks-museet Archive of Moments (2013).

Föreställningen är 30 minuter lång utan paus.

Varje föreställning tar in endast 20 personer åt gången.

Läs mer på www.fmrproduction.com

Biljetter: https://kulturbiljetter.se/evenemang/the-cloud-machine-2378