Transkämpen Ewa Hołuszko på Stockholm Pride

Torsdag, 31 juli kl. 13.00-14.30
Hörsalen
Kulturhuset Stockholm

I år firas 25 år av frihet i Polen. Vi uppmärksammar detta bl a genom att visa en dokumentärfilm om Ewa Hołuszko och hålla ett möte med henne under Stockholm Pride den 31 juli.

Hołuszko, född 1950 som Marek Hołuszko, var aktiv i Solidaritetsrörelsen på 80-talet och kämpade mot det kommunistiska styret. 2006 tilldelades hon Officerskorset av orden Polonia Restituta av Polens dåvarende president Lech Kaczyński. I år kandiderade hon till EU-parlamentet. Hon är engagerad i kampen för transpersoners rättigheter, jobbar även med kvinnofrågor och nationella minoriteter.
Möt Ewa Hołuszko torsdagen den 31 juli kl. 13.00 i ett samtal i Hörsalen på Kulturhuset. Före samtalet visas dokumentärfilmen om henne. OBS: samtalet sker på polska med svensk tolk, filmen är på polska med engelsk textning.

Om filmen:
”I still believe” (”Ciągle wierzę”) – dokumentärfilm, 40 min, regi: Magda Mosiewicz, medarbetare: Anka Grupińska, klippning: Aleksandra Panisko, Follow Me Film Production 2011. Premiär på Krakows Filmfestival 2011

Hon transformerade sin kropp under de år när Polen transformerades politiskt, ekonomiskt och socialt. Ewa hette Marek på den tiden och var en av dem som kämpade för förändring. Han deltog i motståndet mot kommunistregimen och var aktiv i fackföreningsrörelsen Solidaritet. Hans vision för det nya, fria Polen handlade om pluralism, jämlikhet och yttrandefrihet. Men under alla år som politisk aktivist nämnde han aldrig sin önskan att byta kön och bli kvinna - för som kvinna hade han känt sig ända sedan barndomen.

1981 införde kommunistpartiet krigstillstånd för att stoppa demokratirörelsen. Aktivisterna fängslades, gränserna stängdes, strid svagnar rullade ut på gatorna. Efter ett år blev även Marek arresterad, men under förhören avslöjade han inget och angav inte sina kamrater. När han blev frisläppt flyttade han utomlands.

Några år senare kollapsade hela Östblocket och Marek kunde återvända hem till ett fritt land. Han genomgick hormonbehandling, operationer och en juridisk process för att officiellt ändra könstillhörighet. Och till sist, vid 50 års ålder, blev Marek Ewa - eller rättare sagt, Ewa slutade vara Marek och blev sig själv.

Men hennes gamla vänner i oppositionen, varav flera nu hade höga poster i staten eller den lokala administrationen, var rädda att en sådan märklig bekantskap kunde förstöra deras karriärer. Olika arbetsgivare lyckades alltid hitta en ursäkt att avskeda henne. Hennes familj skämdes. Den frihet hon hade slagits för visade sig vara begränsad.

Hennes personliga historia speglar en del av landets och hela regionens nut idshistoria. Den nya friheten visade sig bli en besvikelse för de svaga i samhället. Nationer som länge hade befunnit sig i ett slags politisk frysbox, indelade i en enkel skiljelinje mellan ”oss” (folket) och ”dem” (makthavarna) kunde inte hantera olikheter. Överallt i Central- och Östeuropa möttes etniska, religiösa och sexuella minoriteter av aggressivitet och diskriminering. Men överallt finns individer och rörelser som vägrar inordna sig och inser att kampen för rättvisa är en ständigt pågående process. Och Ewa tror fortfarande på att den kampen är värd att föra.

Programpunkten är arrangerad av Polska institutet i samarbete med Stockholm Pride.

Läs mer på polska: http://www.ciaglewierze.blogspot.se/

marta.dybula@instytutpolski.org

• stockholm pride