Urpremiär av Gertrud Larssons Avd 305 - en pjäs om arbete, makt och skuld

Marie-Louise har nyfikna trosor.
Lena vill ha tårta.
Maj vill helst vara någon annanstans.
Karin är en brödnalle.
Valle är död.

Manus & regi: Gertrud Larsson
Skådespelare: Anne Kalmering, Anne-Li Norberg, Anna-Lena Efverman & Helena Sandström
Foto: Johan Svenson

Den 23 november 2011 är det urpremiär på Gertrud Larssons Avd 305 – en pjäs om arbete, makt och skuld. Bakom produktionen ligger den nystartade, fria teatergruppen Teateretablissemanget.

Under föreställningen får vi möta sjuksköterskan Marie-Louise, undersköterskorna Lena och Maj samt det vikarierande vårdbiträdet Karin i deras personalrum på geriatrikavdelningen. I centrum för handlingen står den natt då en vårdtagare dött pga. påstått slarv från någon i personalen. Skuldfrågan ligger som en tickande bomb i karaktärernas dagliga samvaro. Med väl avlyssnad dialog och svart humor skildrar pjäsen arbetsplatsens hierarkier och vuxenmobbingens ödesdigra konsekvenser.

Avd 305 bygger på Gertrud Larssons egna iakttagelser från sin tid som anställd på en vårdavdelning. De sociala relationer som skildras är dock inte specifika för vården, utan kan kännas igen från vilken arbetsplats som helst.

Pjäsen har tidigare framförts i mycket uppskattade läsningar på Teater Giljotin i Stockholm samt på Helsingborgs Stadsteater. Teateretablissemangets uppsättning blir den första iscensättningen av Avd 305

Urpremiären av Avd 305 är Gertrud Larssons tredje för säsongen. Tidigare i år har hennes pjäser Svensksåld och Blåvingar haft premiär på Scenkonst Sörmland respektive Örebro länsteater/Riksteatern.

Föreställningen spelas på Blekingegatan 26B i Stockholm den 23, 24, 25, 29 och 30 november samt den 2, 7, 8 och 9 december kl. 19.00. Föreställningen planeras även att tas ut på arbetsplatsturné under 2012.

Om Teateretablissemanget
Teateretablissemanget är en fri, professionell teatergrupp som bildats i Stockholm av Gertrud Larsson, Helena Sandström och Anna-Lena Efverman. De arbetade senast tillsammans i Gertrud Larssons publik- och kritikerhyllade Asylshopping på Teater Scenario 2009. Produktionen, som blev Scenarios sista, var en stor succé och fortsatte att spelas på turné med Riksteatern samt på Radioteatern.

Teateretablissemangets ambition är att skapa dokumentärt baserad teater med förankring i människors vardag, samt att vara en stark röst i den aktuella samhällsdebatten.

Presskontakt: Helena Sandström: 073 906 84 22 eller avd305@gmail.com
Pressbilder och mer information finns på www.avd305.se