​Kultur i Väst-initiativ vann pris på Folk- och världsmusikgalan

Under 2015 startade Kultur i Väst, tillsammans med Sensus, mångfaldsprojektet Gränslandet. I dag är Gränslandet en turnerande föreställning som med musik, dans och poesi vill skapa något gemensamt av det olika. På lördagen vann Gränslandet priset Årets Tvärspel under Folk- och världsmusikgalan.

Folk- och världsmusikgalans pris för Året Tvärspel är en kategori som hyllar nya, djärva projekt över geografiska och musikaliska gränser. I år gick priset till Gränslandet, en föreställning med dans, musik och poesi med mål att skapa någonting gemensamt av det olika – olika ursprung, kön och sexuell läggning, språkskillnader och skiftande hudfärger. De åtta artisterna i Gränslandet började samarbeta förra året i ett projekt startat av Kultur i Väst och Sensus.

– Vi är stolta och glada över att ett projekt som vi varit med och skapat, nu lever vidare och står på egna ben. Artisterna gör ett fantastiskt jobb och vi vill naturligtvis gratulera dem till priset, säger Bengt Källgren, chef för Kultur & Upplevelse på Kultur i Väst.

Att skapa plats för olika kulturella uttryck och stärka arenor för mångkulturellt samspel är en viktig del i Kultur i Västs uppdrag. Förvaltningen jobbar med mångfaldsfrågor på flera olika sätt, och inte bara på musikområdet.

– Under förra året samarbetade vi bland annat kring ett communitydansprojekt för nyanlända kvinnor, och vi lyfter också ofta biblioteket som arena för mångfald. Och för bara några veckor sedan var vår folk- och världsmusikensemble World Wide Orchestra på turné. Där spelade unga musikanter låtar från hela världen, bland annat på asylboenden runt om i Västra Götaland, säger Bengt Källgren.

Folk- och världsmusikgalan skedde lördagen den 2 april på Västerås Konserthus. Motiveringen till Årets Tvärspel lyder:

”Mångfald är inte bara ett politiskt korrekt ord i bidragsansökningar. Det finns på riktigt – och sällan lika uppenbart som hos denna pristagare. Ett levande kalejdoskop av kulturskärvor, en musikmosaik full av nya och spännande uttryck. Gränsöverskridande var ordet. Årets Tvärspel går till Gränslandet!

Läs mer om Gränslandet på produktionsbolaget Possibilitas hemsida.

Bengt Källgren
enhetschef Kultur & Samhälle och Kultur & Upplevelse, Kultur i Väst