Skrivartävling avgjord – Sune åker till Ullared i nästa bok!

I höstas startade skrivartävlingen där barn och unga inbjöds att lämna förslag på vad nästa Sune-bok ska handla om och heta. Över 1500 fantasifulla och roliga bidrag har skickats in. Men det var ett tema och en titel som fångade juryns uppmärksamhet – Sune i Ullared. Det vinnande bidraget skickades in av fjortonåriga Jenny Bågenstål i Vällingby, som nu får se sin idé bli grunden till en ny bok med en av landets mest populära barn- och ungdomsbokskaraktärer.

– Det har varit fantastiskt att läsa alla bidrag, men när vi fick syn på Jennys bidrag, då föll allting på plats. Hennes förslag var klockrent, nästan som om vi kommit på det själva. Familjen Andersson representerar vanligheten och Ullared är bland det vanligaste man kan tänka sig. Vi såg genast bilder och situationer framför oss och kunde föreställa oss pappa Rudolf drabbas av shoppingbegär och handla trettiosex par jeans, berättar Anders Jacobsson, den ena halvan av författarduon, där också kusinen Sören Olsson ingår.

Tävlingen arrangerades av författarna, Egmont Publishing Kids AB och Barnens bibliotek, som ett led i det läsfrämjande arbetet kring Barnbokskatalogen. Barnbokskatalogen finns att hämta på folkbibliotek i hela landet och digitalt på barnensbibliotek.se. Och det var just i Barnbokskatalogen som Jenny Bågenstål fick vetskap om den. Vi träffar henne på skolan, strax efter att hon fått veta att hon vunnit, vilken blev en stor överraskning för henne.

– Alla elever i skolan blev kallade till aulan för ett möte. När jag kom in i rummet och fick se omslaget till nästa Sune-bok, uppförstorat på väggen, då förstod jag att jag hade vunnit och att det handlade om mig, berättar hon.

Jenny har sett realityserien om Ullared på tv och tyckt att den varit rolig. I somras reste hon med familjen till Ullared och fick mer inspiration. När hon fick syn på tävlingen i oktober blev hon sugen på att delta, när hon sedan började fundera på att placera familjen Andersson i Ullared, blev det självklart att tävla.

– Jag skriver inte så långt nu för tiden, det blir mest korta berättelser, men jag gillar att skriva och det kommer nog att bli mera nu. Att vinna den här tävlingen har gett mig bekräftelse på att jag skriver bra, säger hon.

Anders Jacobsson håller med. Jenny har öga för händelser och situationer, säger han. Det är nödvändigt om man vill bli författare.

– Vi har varit ute i skolor och mött elever i trettio år där vi pratar om berättande och författande. Det är jätteviktigt att barnen förstår att de är unika och bär berättelser inom sig. I slutändan handlar det om demokrati och vem som får förutsättningar att yttra sig, säger Anders Jacobsson.

Katarina Dorbell, ansvarig för Barnensbibliotek.se och redaktör för Barnbokskatalogen, är imponerad av berättarglädjen de fått ta del av.

– Alla dessa historier vi fått läsa, från hela Sverige. Det har varit så roligt. Det har varit en väldig spännvidd bland förslagen. En stor del av bidragen har handlat om resor till Thailand eller Kolmården, om helger och högtider som halloween och påsk, men där har också funnits berättelser om de livsfarliga högstadietjejerna. Att Sune nu får åka till Ullared blir ett spännande äventyr och Jenny är en värdig vinnare.

Sune i Ullared kommer att vara klar lagom till Bokmässan i Göteborg, sista helgen i september 2015.

• bokmässan 2015
  • barnbokskatalogen