Västsvensk i Augustjuryn

Nu har årets Augustjury utsetts. Priset är ett av Sveriges mest uppmärksammade och prestigefyllda litterära priser och delas ut i tre kategorier. Varje kategori har en egen jurygrupp som består av fem ledamöter.

Förra året deltog barnboksexperten Eva Fred för första gången. Nu har hon fått förtroendet att sitta med i juryn igen.

– Det är väldigt, väldigt roligt, givande, svårt och roligt, säger Eva Fred, biträdande länsbibliotekarie och litteraturkonsulent på Kultur i Väst.

Förra året var som sagt Eva Freds första år som medlem av Augustjuryn. Ett hedersuppdrag man inte kan tacka nej till. Att hon skulle bli tillfrågad igen kom som en överraskning.

–  Det framgår väldigt tydligt att det är ett års förordnande, så när jag fick frågan om jag kunde tänka mig att sitta i år också, så var det absolut ingenting jag förväntade mig.  Det var inget att tveka på för min del. Det är så roligt, givande, svårt och roligt. Det är en verklig utmaning.

Jurygruppen består av ordförande Åsa Warnqvist, barnlitteraturforskare, Ulf Boëthius, professor emeritus i barn- och ungdomslitteratur, Johanna von Horn, som bland annat driver bokhandeln Bokslukaren samt Magnus Utvik, författare och recensent på Sveriges television. Tillsammans ska de nu läsa en uppsjö svenska barn- och ungdomsböcker, för att komma fram till vilka sex titlar som ska gå vidare och tävla om Auguststatyetten.

–  Det är en enorm utmaning att välja ut sex titlar. Det kräver många diskussioner, funderingar och analyser. Man får läsa, lägga undan boken, återkomma till den och fundera igen. Det är en grannlaga uppgift.

Juryn i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok är i stort sett densamma som förra året. Erfarenheten från i fjol är att det var en bra sammansättning i gruppen.

–  Vi fungerar väldigt bra ihop, därmed inte sagt att vi alltid var överens. Det är som i allt juryarbete och i alla grupper, man får ge och ta. En del böcker brottas man mycket med. Man får omvärdera, fundera och lära sig att argumentera för sin sak. Det är en väldigt kreativ process att sitta med i juryn, där man sätts på prov och blir ifrågasatt. Det tycker jag är väldigt spännande och utmanande.

När Eva Fred och hennes kollegor i juryn valt ut de sex titlar som ska få tävla så har de gjort sitt i processen. Sedan får de inget veta förrän kuvertet öppnas på själva galan i slutet av november. Hon saknar inte att få vara med och påverka ända in i det sista.

– Det var inte alls så att jag kände att någon annan borde ha vunnit. Det var väldigt spännande att bara sitta där och inte veta någonting.

Bildtext: Barnboksexperten Eva Fred från Västsverige har fått förnyat förtroende att sitta i Augustjuryn.

Vill du kontakta Eva Fred direkt? Du når henne på:

eva.fred@kulturivast.se

• Arkitektur

• augustjuryn
  • eva fred
  • litteraturkonsulent

Kultur i Väst
Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se

Anneli Abrahamsson

Pernilla Johansson