Nyhetsbrev april för Kulturparken Småland

Ett & annat om Maja Wirde

2 april kl 18.00 Ett & annat om Maja Wirde
På Smålands museum. Föreläsning av konstvetaren Marie Andersson som har författat boken Trådar ur ett liv – Textilkonstnären Maja Andersson Wirde. Hon skrev redan 1994 sin kandidatuppsats vid Stockholms Universitet om Andersson Wirde. Under de senaste åren har hon, tillsammans med några av konstnärens släktingar, fortsatt arbetet med att få fram information kring konstnärens liv och verk i olika arkiv och samlingar.

Panelsamtal med Humtank: propaganda, påverkan och vilseledning - då och nu.

3 april kl. 18.00  Panelsamtal med Humtank: Propaganda, påverkan och vilseledning – då och nu.
Atriumsalen, Utvandrarnas hus. Tankesmedjan HumTank arrangerar tillsammans med Kulturparken Småland ett panelsamtal som tar sitt avstamp i utställningen Propaganda – risk för påverkan. Vad är propaganda? Vad vill propagandan? Hur kan vi se igenom manipulerade budskap?

Deltagare:
Annelie Frank, projektledare Faktajouren, Fojo: Media Institute Linnéuniversitetet
Brigitte Mral, professor i retorik med bland annat populistisk retorik som forskningsintresse, Örebro universitet
Claes Ohlsson, docent i svenska språket med språkbruk i organisationer som forskningsområde, Linnéuniversitetet
Jimmy Vulovic, forskare, journalist och författare till boken Propaganda: Historia, teori och analys. Samtalsledare Bärbel Westphal, docent i tyska vid Linnéuniversitetet och representant för Humtank.

Orden som formade Sverige

8 april kl 18.00 Orden som formade Sverige
Atriumsalen, Utvandrarnas hus. Med anledning av utställningen Propaganda föreläser Elisabeth Åsbrink med språket som utgångspunkt och om orden som formar tanken och tanken som formar värderingarna. Vilka är de svenska värderingarna? Och hur kommer de till uttryck. Åsbrink gör nedslag i historien på jakt efter orden som formade Sverige.

Elisabeth Åsbrink är Augustprisbelönad för boken Och i Wienerwald står träden kvar. Hon är journalist och författare, har producerat ett flertal radioprogram för Sommar i P1 och verkat som redaktör för teveprogrammet Uppdrag Granskning.

Exkursion Telestadsmonumentet

11 april kl 18.00 Exkursion Telestadsmonumentet Per Andrén från Kronobergs Arkeologiska Förening håller i en exkursion vid Telestad. Samling vid vattentornet i Växjö.

Familjelördag!

13 april kl 10-16 Familjelördag!
Inled påsklovet med en heldag på museet. Fri entré för alla och aktiviteter för barn och unga. Träffa vargen Yrla, provsitt vikingatidens kungatron, tillverka din egen väv, familjeanpassade visningar samt konsert och skön musik.
Smålands museum.

Brita Planck - Förnuft och känsla

16 april kl 18.00 Brita Planck - Förnuft och känsla
Atriumsalen, Utvandrarnas hus. Föreläsning av Brita Planck, filosofie doktor, föreläser utifrån sin nyutgivna bok Förnuft eller känsla – Adel, kärlek och äktenskap.

Visning av Magasin GLAS

24 april kl 18.00 Visning av Magasin GLAS
Kulturarvscentrum Småland
Visning av Smålands museums stora glassamling. Ta del av den svenska glashistorien med hela 35 000 föremål från 105 glasbruk. Glas från 1580-talet till idag. Fokus ligger på de småländska glasbruken. Till glasföremålen kan mer än 400 olika designers, formgivare och upphovsmän knytas. I det öppna magasinet visas även skisser, maskiner och verktyg som används i glasframställning.
Plats: Kulturarvscentrum
Klockan: 18.00
Entré: 60:-, barn under 19 år fri entré.
Anmälan: mailas in senast kl 14 dagen innan visning till: Björn Arfvidsson, bjorn.arfvidsson@kulturparkensmaland.se

PECHA KUCHA NIGHT på Smålands museum

24 april Mingel från 18:30, första talare startar 19.20 prick. Pecha Kucha Night
Välkommen på en inspirerande PechaKucha-night! Kom och lyssna på korta och intressanta föreläsningar om form, design och kultur.