Familjens dag på Hjärtenholms lantbruksmuseum - en satsning på barnkultur av Kulturparken Småland och Alvesta kommun.

Familjens dag” går av stapeln lördagen 29 juni kl 11-16 på Hjärtenholms Lantbruksmuseum och vänder sig till barn mellan 6-15 år och familjen.

Det är ett samarbete mellan Kultur- och Fritidsförvaltningen, Alvesta kommun och Kulturparken Småland AB. ”Det är fantastiskt kul att få till stånd ett samarbete som bidrar till barnkulturens utveckling i Alvesta kommun. Samarbetet skapar inte bara inspiration utan också synergier då vi delar både resurser, kompetenser och idéer” säger Simon Herlitz, Kulturchef Alvesta kommun.

”Kulturparken Småland satsar stort på att utveckla Hjärtenholm som mötesplats och besöksmål. Kul att samarbeta med Alvesta kommun och att vi tillsammans skapar ett ökat intresse för Hjärtenholm. Familjens dag kommer att locka nya och gamla besökare till den här härliga platsen” tror Nicolas Hansson, avdelningschef publika avdelningen på Kulturparken Småland.

Det bjuds en stor mängd prova-på-aktiviteter som alla är gratis och utan föranmälan. Dans, teater, film- och serieskapande, origami eller käpphästtillverkning. Besökare kan med Naturskyddsföreningen, slå sig ner och bygga ett insektshotell till hjälp för våra små flygande vänner.

I ”Magasinet” får vi höra etnolog Karin Nilsson berätta sköna sanningar och skrönor från platsen.

Vid hönshuset förvandlas hönsnätet till höns som får bo kvar på Hjärtenholm sommaren lång. Andra djur du lär känna är fåret, lammet, geten och ponnyn som bor här just under Familjens Dag.

Dagens höjdpunkt är den musikaliska piratsagan, en gratisföreställning vid kl.13. med Jon Halvar Wetterholm.

”Vårt café är också öppet med läckert ekologiskt, vegetariskt utbud. Eller varför inte göra din egen picknick-korg och komma hit” säger Eva Nilsson, ansvarig projektledare.

Gratisbuss trafikerar sträckan mellan Alvesta och Hjärtenholm hela dagen.

”Hjärtenholm är en underbar pärla bara ett stenkast från Alvesta. Jag tror barnen kommer älska att komma hit och göra alla dessa roliga aktiviteter” fortsätter en inspirerad Eva Nilsson.

___

Eva Nilsson, projektledare, presskontakt, 070-929 02 22, Eva.Nilsson@kulturparkensmaland.se.

Simon Herlitz, kulturchef Alvesta kommun, 0472 153 20

Nicolas Hansson, avdelningschef publika möten, Kulturparken Småland, 0470-70 42 03