Pressvisning: We believe to be a land and the truth is we are barely a landscape

Ny utställning på Utvandrarnas hus:

We believe to be a land and the truth is we are barely a landscape

Pressvisning: torsdag 19 sept kl 10.00. Utvandrarnas hus, Vilhelm Mobergsgata 4, Växjö

I väntan på att den nya permanenta utställningen om vår migrationshistoria är på plats bjuder vi in intressanta konstnärskap som arbetar med migration och exil.

Runo Lagomarsino är uppmärksammad för sina verk som ofta riktar ljuset på kulturella och politiska maktförhållanden. I efterdyningarna av kolonisation och imperialism lyfter han in historiska referenser och resonemang kring vår historieskrivning och hur det arvet har förvaltats och fortfarande reproduceras in i vår samtid. På Utvandrarnas hus visas verk som på olika sätt relaterar till exil, migration och nationell identitet.

En jättelik reproduktion av Jean-Leon Géromes berömda målning ”Bonaparte before the Sphinx” (1868) breder ut sig på utsidan av Utvandrarnas hus. Inne i utställningslokalen gestaltas den Svensk-danska gränskontrollen genom en samling originella fotografier. Småland och Syrien förenas i glaskonstverket ”Air d’ exil (we smoke for the dead, we store for the dead, but they are not dead)”. En video visar Europa Point i Gibraltar som sakta brinner upp. I utställningen ingår också en samling storartade fotografier av den relativt okände fotografen Gunnar Sandberg som bl.a. porträtterade flyktingar i bygden kring Dädesjö under 40-talet. Fotografierna är inlånade av Dädesjö hembygdsförening.

Utställningen ingår i det interregionala och internationella konstprojektet Nya Småland.

När:

Pressvisning: torsdag 19 sept kl 10.00. Vilhelm Mobergsgata 4, Växjö

Vernissage: lördag 21 sept kl 14.00, i samband med att den årliga Emigrantdagen uppmärksammas på Utvandrarnas hus.

Runo Lagomarsino närvarar vid pressvisning och vernissage.

Om konstnären:

Runo Lagomarsino föddes 1977 i Lund och bor och verkar i Malmö och Berlin. Han är utbildad på konsthögskolorna i Valand och i Malmö och Whitney Independent Study Program i New York. Han var en av tre konstnärer från Sverige att delta i Venedigbiennalens huvudutställning år 2015. De senaste åren har Runo Lagomarsino bland annat ställt ut på Guggenheim Museum, New York, Dallas Museum of Art, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid, och The 30th São Paulo Biennial, São Paulo.

Om Utvandrarnas hus:

Utvandrarnas hus är ett kulturhus med arkiv, bibliotek och forskningsverksamhet för 1800-talets stora emigrationsvåg. Verksamheten inrymmer även historiska basutställningar och tillfälliga utställningar med nutida frågeställningar som lyfter dagens brännande frågor kring migration och demokrati.

Kontakt:

Nicolas Hansson, chef publika avdelningen, Kulturparken Småland