Välkommen på 3 x vernissage under årets galnaste natt

Det händer mycket på Kulturparken Småland under Kulturnatten. Temat för natten är galenskap och om det inte är galenskap att ha vernissage för tre olika utställningar under samma eftermiddag så vet vi inte vad. Välkommen att ta del av 800 grader, Woodland Sweden och Plots Prints Projections - Displaced.

Woodland Sweden och Prints Plots Projections är kombinerade utställningar som tar oss med på en resa i den moderna och världsledande svenska träarkitekturen. Woodland Sweden visar spännvidden i modern svensk träarkitektur. Från småskaliga projekt till stora offentliga byggnader i flera våningar.

Plots Prints Projections lyfter fram specialproducerade verk av sex arkitektkontor där resultaten i vissa fall tänjt på gränsen för vad som tidigare har varit möjligt att genomföra. Genom Prints Plots Projections vill arkitekterna väcka frågor kring materialet, vår relation till det och vad som är fysiskt möjligt att göra med trä inom den samtida arkitekturen.

Utställningen 800 grader berättar om det som finns bakom smidets formbara järn. Intresset för smide är stort och runt om i landet poppar kurser, nätverk och festivaler upp överallt. Genom utställningen lär vi känna hantverket, mödorna och får möjlighet att komma närmre de mystiska skrönor som omger smidet. Varför ville man egentligen att en jungfru skulle kissa i härdkaret, vad är skillnaden på järn och stål och är verkligen det japanska stålet bäst i världen?

Vernissage under Kulturnatten, lördag 25 januari

13.30 Vernissage: 800 grader – smedjan, stålet och skrönorna. Smålands museum.

Invigningstalare Lena Karlsson, ordf Hemslöjden i Kronoberg. Arrangör Hemslöjden Kronoberg. Utställningen är producerad av Slöjd och byggnadsvård i Västra Götalandsregionen.

15.30 Invigning av Woodland Sweden och Plots, Prints, Projections - Displaced. Smålands museum.

Kulturparken Småland hälsar välkommen. Invigare Stefan Edman.
Samtal med Tove Dumon Wallsten, Ulrika Karlsson, Brrum Arkitekter och curator för Plots, Prints, Projections - Displaced och Mathias Fridholm, direktör Svenskt Trä.
Woodland och Plots Prints Projections är producerade av Sveriges Arkitekter och Svenska Institutet.

Kan du inte hålla dig till på lördag?

Har du som journalist svårt att vänta eller vill du ha möjlighet att ta del av utställningarna efter Kulturnatten? Hör av dig så ordnar vi en extra visning åt dig.

Nicolas Hansson, Chef publika avdelningen, Kulturparken Småland
0470-70 42 03, nicolas.hansson@kulturparkensmaland.se

Kim Lindstedt, kommunikatör, Kulturparken Småland
0470-70 42 72, kim.lindstedt@kulturparkensmaland.se

Vad händer mer på Kulturparken under Kulturnatten?

Kolla in hela vårt program på vår webbsida kulturparkensmaland.se