​Jazz iMariefred 2016

Utmaningen

I drygt tio år hade Jazzimariefred ett samarbete med Grafikens Hus. Varje år bjöd vår egen världsartist Palle Danielsson in några av sina vänner från Sverige och Europa. Alla lika fina och entusiastiska jazzmusiker som han själv. Det blev oförglömliga kvällar.

Våren 2013 brann ladan med Grafikens Hus ner och Gripsholms slott med Rikssalen blev vår räddning.

Nu planerar Statens Fastighetsverk återuppbyggnaden av ladan och möjligheten att få en ny värdefull verksamhet till huset har dykt upp och får ett helhjärtat stöd av Kommun, Länsorganisationer och företagarna i Mariefred. Ett hus för Barnen och framtiden. Ett hus för hela Landet och hela Världen. World Childrens Prize House. Här bjuds barnen upplevelser och kunskap för en bättre värld där alla människors lika värde, barnets och mänskliga rättigheter och demokrati respekteras.

Det kan också bli en mötesplats där jazzen kan ha ett hem och inspirera till nya tankar och idéer.

Två jazzkvällar för barnen och världen

5 och 6 augusti utmanar både jazzen och World’s Children’s Prize Foundation dig. Palle Danielsson spelar med sina vänner Max Schultz på gitarr, Joakim Milder på saxofon och Chris Montgomery på trummor. De spelar för barnen och världen så hjärtat blöder och Jazz i Mariefred köper andelar i det nya projektet och utmanar alla sina vänner att göra detsamma. Alla barn borde få vara barn som i Olle Adolfssons och Beppe Wolgers låt Det gåtfulla folket som också inleder konserterna. World’s Children’s Prize finns på plats med info om hur små och stora insatser kan göras. Bildspel med WCP House projektet finns i Sjöporten och WCP House-ambassadören Monica Lannes Dahlström berättar om varför hon satsat en ansenlig summa av sina privata pengar i projektet. Där bjuder vi också på slottets äppelmust före konserten.

Vi börjar därför redan kl 17.30 nere i Sjöporten och musiken börjar kl 19 i Rikssalen. Som vanligt bjuder vi in unga jazzmusiker att både lyssna och delta i en clinic med musikerna.

Kom och var med! Varmt välkomna till vår gemensamma utmaning!

Jazz i Mariefred 2016, Palle och hans vänner och World’s Children’s Prize House

5-6 augusti kl 17.30 i TeaterTornsValvet i Sjöporten och 19.00 i Rikssalen på Gripsholms slott.

Entré till musiken 250 kr, medlemmar 200 kr. Förköp via Tickster och bokhandeln i Mariefred. Betalning i entrén kontant eller via Swish. Du kan också ställa frågor och boka biljetter via bieseipel@icloud.com.

Med stöd från Strängnäs kommun

• Barn, ungdom