Nordiska Mästerskapen i Food Truck 17-18 juli 2015

Sommarstaden Mariefred står nu som värd för en ambitiös framtida mattävling som helt fokuserar på food trucks. Samtidigt som Nordens främsta food trucks ska utses av en expertjury, så är det en stor folklig matfest; alla ditresta food trucks har öppet för allmänheten båda dagarna kl 11-16. Både smakportioner, halvportioner och helportioner kommer erbjudas.

I nuläget är cirka 20 food trucks klara, alla håller mycket hög kvalitet och skiljer sig åt i matlagningsstil och inriktning. Kryddigt mexikanskt, hantverksmässiga hamburgare, nyskapande veganskt och äkta vedugns-pizzor finns alla med på festivalen och tävlar, och många fler därtill.

Juryn i år består av:

Leila Lindholm, folkkär tv-kock

Peter Jelksäter, ansvarig för Juniorkocklandslaget och Sveriges coach i Bocuse d’Or

Jacob Högfeldt, kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs

Bie Seipel, Den nära matens vänner

Fredrik Åström, hotellägare och krögare

Mattias Kroon, matjournalist

Juryn bestämmer vinnarna, men alla besökare får också chansen att rösta via web och smartphone, röster som också kommer sammanställas och presenteras. Kategorierna där priser kommer utdelas är Bästa Kreativa Rätt, Bästa Kötträtt, Bästa Vegorätt, Bästa Food Truck Design.

Arrangörer är Företagarföreningen i Mariefred, med krögaren och hotellägaren Fredrik Åström i spetsen:

“Vi vill i framtiden att food trucks från hela Norden kan samlas här. Att detta ska bli den självklara mötesplatsen för alla som är nyfikna på god, kreativ och prisvärd mat, som kan njutas utomhus. Visserligen är det en ny sorts mattävling, men här som en matfestival, där alla verkligen vara med och smaka och rösta.”

Tävlingen beräknas nå tusentals hungriga besökare i Mariefred, vars centrala delar är avstängda just för att alla food trucks ska få plats. Det är fritt för alla besöka, det kostar inget inträde, man betalar bara för maten man själv vill äta.

För intervju eller mer info kontakta Fredrik Åström tel 0158-705 01 eller mail: fredrik.astrom@kulturparlor.seeller Mattias Kroon tel +33783220056 eller mail mattias.kroon@gmail.com

Eller gå in på www.imariefred.nu