​Svenska Kulturpärlor utvecklar för 20 miljoner

Svenska Kulturpärlor som driver Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus, Pelles Lusthus och Södertuna Slott i Sörmland satsar stort under våren. Genom ombyggnationer och nyförvärv räknar man med att både nyanställa och utöka antalet gäster under det kommande året.

– Vi ser med stor glädje hur allt fler gäster hittar till oss och med ett starkt år bakom oss satsar vi nu på att nå ut ännu bredare, säger Fredrik Åström, VD.

För fem år sedan omsatte verksamheterna 80 miljoner kronor och ledningen satte då målet att nå 100 miljoner. Något man lyckats med i år.

– Vi tror starkt på både Sörmland och på branschen i stort vilket gör att vi vågar fortsätta att satsa, säger Fredrik Åström.

Renoveringarna och satsningarna är totalt i

20 miljonerkronors-klassen och omfattar bland annat renovering av fasader och tak samt nya hotellrum på Södertuna Slott.

– Södertuna firar i år 30 år som restaurang och hotellslott och vad är väl då bättre än att göra nya satsningar? säger Fredrik Åström.

– På slottet planerar vi även för ytterligare nya festvåningar och museala samlingar inom en snar framtid.

På Pelles Lusthus i Nyköping pågår byggnation av nytt kök och på nyöppnade Gripsholmsgrillen i Mariefred har hela interiören byggts om. Nyligen förvärvade Gripsholms Bed & Breakfast i samma stad får även det en översyn liksom ett antal av hotellrummen på Gripsholms Värdshus.

– Visst har det varit mycket aktiviteter runt om på anläggningarna den senaste tiden men nu är vi väl förberedda när sommarsäsongen kommer igång, säger Fredrik Åström.

Även på anrika Dufweholms Herrgård utanför Katrineholm storsatsar man genom utbyggnad av herrgårdens spa samt utökar själva huvudbyggnaden och hoppas även kunna utöka vinkällaren genom avancerade utgrävningar under stora delar av herrgården.

– Alla våra nya satsningar kommer utifrån önskemål och behov vi sett från våra gäster under det senaste året. Att fler prioriterar lite extra lyx i vardagen och att konferensbokningarna fortsätter att öka gör att vi känner att det är rätt tid att satsa både på våra lokaler och på vår personal, avslutar Fredrik Åström.

• dufweholms herrgård
  • svenska kulturpärlor