Tuff sommar trots många restaurangbesök

Restaurangbranschen har under långt tid haft svårt att rekrytera personal och den här sommaren har varit tuffare än tidigare menar bland annat Fredrik Åström som driver ett flertal hotell och restauranger i Sörmland. Detta samtidigt som restaurangbesöken bara ökar.

Visitas rapport om Restaurangmarknadens konjunkturläge från november 2017 visar att de senaste fem åren har antalet anställda inom restaurangnäringen ökat med 25 000 personer i Sverige, vilket motsvarar en ökning på 30 procent. Trots detta upplever 41 procent av restaurangföretagen en brist på arbetskraft enligt Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för tredje kvartalet 2017.

Branschen dras fortfarande med föreställningen om att den erbjuder otrygga anställningar och att det skulle vara en bransch där det är svårt att göra karriär. För att ändra den uppfattningen tar Fredrik Åström, som driver Svenska Kulturpärlor, saken i egna händer och instiftar priset Året Sommarjobbare.

– I restaurangbranschen har det alltid varit möjligt att göra karriär och flera inom Svenska Kulturpärlors ledningsgrupp började precis som jag i serveringen när de var unga. Men eftersom negativa föreställningar lever kvar i äldre generationer smittar det tyvärr av sig när föräldrar ska ge råd till sina barn.

Att det skulle vara en otrygg bransch stämmer inte heller enligt Fredrik Åström.

– Tvärtom, branschen skriker efter personal och alla företag som är anslutna till branschorganisationen Visita jobbar med schyssta anställningar.

Arbetsförmedlingens bristindex visar att restaurangföretagen har svårt att rekrytera såväl kockar som annan restaurangpersonal. Priset Årets Sommarjobbare är en satsningar som Svenska Kulturpärlor nu genomför för att visa på branschens seriositet och på så sätt långsiktigt få fler att söka sig till yrket.

– Genom Årets Sommarjobbare uppmanar vi alla restauranger i Sverige att nominera sin bästa sommarjobbare. I september kommer en jury bestående av branschprofiler utse vinnaren. Förutom titeln tävlar man även om en lyxweekend på en av våra pärlor; Dufweholms Herrgård, Gripsholms Värdshus eller Södertuna Slott.Vi hoppas att det kan bli en fin post att bära med sig i CV:t i framtiden!

På sidan aretssommarjobbare.se kan alla restauranger i Sverige nominera sina duktiga sommarjobbare.

För mer information om Årets Sommarjobbare, kontakta Fredrik Åström på telefon 070-661 06 17