Äga rum och kulturklyftan – Kulturrådets teman i Almedalen

Nästa vecka drar Almedalsveckan igång. På måndagen den 4 juli håller Kulturrådet dels i en frukostträff om nya bidraget Kreativa platser – en del av regeringssatsningen Äga rum – dels en förmiddag tillsammans med sju andra kulturmyndigheter där kulturen diskuteras utifrån rubriken Kulturklyftan – vision och verklighet.

På måndagsmorgonen i Almedalsveckan bjuder Kulturrådet tillsammans med Statens konstråd in till en frukostträff om Äga rum, regeringens satsning på konst och kultur i vissa bostadsområden. Ansvaret för Äga rum delas av de två myndigheterna – Kulturrådet genom bidraget Kreativa platser och Statens konstråd genom sitt projekt Konst händer. Under frukostträffen medverkar även Ulf Dernevik, politiskt sakkunnig på Kulturdepartementet.

Tid: Måndag den 4 juli klockan 8.30–9.30

Plats: Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4, Visby

Läs mer om frukostträffen om Äga rum

Läs mer om Kreativa platser och Äga rum

Efter frukostträffen startar en förmiddag med temat Kulturklyftan – vision och verklighet. Kulturrådet tillsammans med sju andra kulturmyndigheter står bakom programmet, som kretsar kring frågor som: Vilka nås av kulturen? Hur skapas kultur i hela landet? Är kulturen tillgänglig för alla och hur når vi jämställdhet och mångfald? Seminarierna syn- och teckenstolkas och direktsänds.

Tid: Måndag 4 juli klockan 10.00–13.30

Plats: Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4, Visby