​Kronoberg får 4,3 statliga miljoner till kultur i skolan

Sju kommuner i Kronobergs län har i år ansökt om och beviljats Skapande skola-bidrag från Kulturrådet. Dessutom får en friskola med verksamhet också i andra län bidrag. Cirka 4,3 miljoner kronor går till olika kulturprojekt för elever i förskoleklass och grundskola. Runt 20 000 elever beräknas ta del av insatserna.

Kulturrådet har valt att prioritera kulturinsatser som syftar till att fler barn som står långt ifrån kultur får möta det professionella kulturlivet genom Skapande skola-insatser på eller utanför skolan. Som tidigare år återkommer både enskilda kulturaktörer och kulturinstitutioner i kommunernas aktiviteter.

– Många kommuner har reflekterat vidare över identitet, språk, demokrati och integration. Genom kulturinsatser kan alla mötas, lära och förstå varandras likheter och olikheter, säger Nardin Crisbi, handläggare för Skapande skola på Kulturrådet.

Växjö kommun beviljas två miljoner kronor för en mängd olika insatser, varav ett projekt kring kultur och elever med migrationserfarenheter. Flera skolor i kommunen fortsätter att lyfta språket och de estetiska ämnena som ett viktigt bidrag till språkförståelse och det vidgade textbegreppet.

Kreativt berättade finns i Älmhult kommuns planer för de mindre eleverna. De ska uppleva en interaktiv föreställning som utspelas på sju platser i stadsrummet. Därefter ska de titta närmare på berättandet fyra delar tillbaka i klassrummet.

Friskolekoncernen Thoren Framtid AB vill omvandla klassrummet till en kreativ plats för blandade aktiviteter, som innehåller musik, dans och skrivande.

– Även i år har Kulturrådet tagit hänsyn till att orter i glesbygden har stora kostnader för att kunna ta del av professionell kultur, säger Nardin Crisbi på Kulturrådet.

I år sökte 394 skolhuvudmän, fördelade över hela landet, bidrag till aktiviteter för cirka 860 000 elever. Totalt fördelar Kulturrådet cirka 177 miljoner kronor i bidrag till insatser inom Skapande skola.

Hela bidragslistan finns här.

Kontakt Kulturrådet
Nardin Crisbi, handläggare för Skapande skola