Kulturrådet fördelar medel inom bild- och formkonst

Kollektivverkstäder, konsthantverksgrupper, främjandeorganisationer och lokalhållande organisationer runtom i landet får nu stöd av Kulturrådet. Totalt fördelas drygt 29,7 miljoner kronor.

900 000 kronor har fördelats i utrustningsbidrag till 18 kollektivverkstäder runtom i landet. Fem ligger i Västra Götaland, tre i vardera Västernorrland, Skåne och Stockholm samt en i vardera Jönköping, Halland, Västmanland och Gävleborg.

1 885 000 kronor går till verksamhetsbidrag till konsthantverksgrupper varav 525 000 kr av stödet avser utställningsersättning till formkonstnärer.

Sveriges Konstföreningar får verksamhetsbidrag på 8,3 miljoner och Folkrörelsernas Konstfrämjande beviljas drygt 4,1 miljoner kronor.

Kulturrådet fördelar även bidrag enligt regleringsbrev 2017 till Kungliga Akademin för de fria konsterna (Konstakademin), till Folkets hus och parker, Bygdegårdarnas Riksförbund och Våra gårdar och till Samlingsorganisationernas Samarbetskommitté (Folkets hus och parker, Bygdegårdarnas Riksförbund och Våra gårdar).

Bidrag inom bild- och formkonst

Anna Livén West
Handläggare