Rekordmånga söker stöd för svenska skivproduktioner

Norrlandsrapparen Zacke, barnmusikduon Emma & KJ och jazzgruppen Jari Haapalainen Trio tre är exempel på artister vars skivor nu får stöd. Kulturrådet fördelar vid årets andra ansökningsomgång drygt fyra miljoner kronor i bidrag till 77 produktioner på 54 skivbolag. Totalt kom rekordmånga – 358 ansökningar – in till Kulturrådet.

Andra exempel på fonogram som får stöd är Swedish contemporary violin concertos av violinisten Cecilia Zilliacus, Palliative care av popartisten Kendal Johansson, och folkmusiktrion Den nya Jernbergstrions självbetitlade debutalbum.

Fonogramstödet har ett kontinuerligt högt och också ökande söktryck, framförallt av ansökningar som kan kategoriseras som någon form av populärmusik. Ett skäl är att antalet egenutgivningar ökar. En annan orsak är att det ekonomiska behovet vuxit eftersom skivförsäljning och streaming inte genererar några större intäkter inom smalare musikutgivning.

Syftet med stödet är att främja ett allsidigt utbud av konstnärligt och kulturpolitiskt värdefulla fonogram. Kulturrådet strävar efter mångfald vad gäller verk, artister och upphovsmän. Utgångspunkter för bedömningen av ansökningarna har varit konstnärlig kvalitet och produktionens ekonomiska förutsättningar.

Fonogram

Jakob Linder Eknor