Tio svenska organisationer får EU-stöd

Nu är det klart vilka europeiska samarbetsprojekt som får stöd i förra årets utlysning inom EU-programmet Kreativa Europa. Totalt tio svenska organisationer verksamma inom olika konst- och kulturområden deltar i projekt.

Projekten som de svenska organisationerna deltar i omfattar samarbeten med organisationer från många olika europeiska länder.

Sound of Stockholm har fått stöd för att delta i projektet C3IC Club Contemporary Classical Subset Indie Classical: Events, Outreach, Network and Development.

– I det här projektet vill vi dels befästa vår plats som en av de mest livskraftiga nya musikfestivalerna i Europa, dels utöka publiken för alla former av ny experimentell musik, säger George Kentros, vice ordförande för Sound of Stockholm.

Vad betyder det för Sound of Stockholm att projektet får stöd?

– Genom det här samarbetsprojektet kommer Sound of Stockholm att kunna utöka sina internationella kontaktnät och samarbeten med andra festivaler i Europa främst inom den nya elektroniska konstmusiken. Det kommer att ske genom deltagande i ett nystartat internationellt nätverk för genren och utbyte mellan medlemmarna. Vi kommer även att kunna bjuda på ytterligare två dagar med svenska och internationella musikakter under Sound of Stockholm 2017, säger George Kentros.

Intresset var fortsatt stort från organisationer i hela Europa att söka stöd för att samarbeta på europeisk nivå. Totalt fick 66 europeiska samarbetsprojekt stöd om totalt drygt 37 miljoner euro.

Sammanlagt 229 ansökningar inkom och cirka tolv procent av ansökningarna beviljades. Totalt 77 svenska organisationer deltog i projektansökningarna. Det visar att svenska kulturaktörer har ett stort intresse för internationellt kultursamarbete.

De här svenska organisationerna har beviljats stöd för deltagande i europeiska samarbetsprojekt:

• Studieförbundet Vuxenskolan i Västra Götaland och Changemaker AB Digitally crafting new communities of practice
  • LivrustkammarenIn-NovaMusEUm: Museums comes back to the locals through art and food
  • Tensta konsthall Theywere, those people, a kind of solution
  • Sound of StockholmC3IC Club Contemporary Classical Subset Indie Classical: Events, Outreach, Network and Development
  • ProducentbyrånMoving Beyond Inclusion
  • Teatermaskinen Reclaim the future - nomadic carnivals for change
  • Studio Emad EddinPerformance(s) between two shores: Arab Artists in Europe
  • Sagohuset Family Separation Through Immigration – Dramatizing Anectotal European History
  • Compagnie Jus de la VieDance on Dream On

Hela fördelningen och projektbeskrivningarna för alla projekt som fått stöd på Education, Audiovisual and Culture Executive Agencys webbplats.

Bakgrund Kreativa Europa

Kulturrådet är tillsammans med Svenska Filminstitutet nationell kontaktpunkt för Kreativa Europa, som är Europeiska kommissionens program för de kulturella och kreativa sektorerna år 2014−2020. Programmet är en sammanslagning och utveckling av de tidigare programmen Kultur, MEDIA och MEDIA Mundus.

Elin Rosenström, handläggare
elin.rosenstrom@kulturradet.se