​Årets aprilskämt - ”för bra för att vara sant…”

​Årets aprilskämt - ”för bra för att vara sant…”

Nyheten på lindekultur.se ”Kommunalt bolag i Lindesberg söker branschkompetens till styrelse” var ett aprilskämt som många genomskådade. ”För bra för att vara sant”, som någon uttryckte det. Eller som en annan skrev: ” Har önskat denna form av förändring i kommunens bolagsstyrelse under många år - framför allt när det gäller kompetens kring kulturturism”.

Allt i nyhetsartikeln om det kommunala bolagets styrelser stämmer med ett undantag som var aprilskämtet - att det kommunala bolaget med ansvar för besöks- och upplevelsenäringen förstärker sin politiskt tillsatta bolagsstyrelse med ”erforderligt antal adjungerade ledamöter med rätt kompetens och erfarenheten utan krav på parti- och kommuntillhörighet”.

..........

Tidigare aprilskämt på lindekultur.se som alltid är först med nyheterna - innan de ens har blivit nyheter…

2018: Kulturen får eget parti i Lindesberg till valet i höst

Lindesberg har fått ett nytt politiskt parti - Lindesbergs Kulturparti (KP) - som ställer upp i höstens val till kommunfullmäktige. ”När de etablerade partierna inte lyssnar på oss utnyttjar vi vår demokratiska möjlighet att ställa upp i kommunvalet i höst med ett eget parti”, skriver företrädare för Lindesbergs Kulturparti i ett pressmeddelande.

2016: Idol-Martin hedras med staty i Lindesberg - men var ska den stå?

Martin Almgren har inte bara gjort sig själv känd som Idol-Martin efter vinsten i TV4-programmet. Han har också bidragit till att göra Lindesberg mera känt över hela landet. Därför kommer Idol-Martin nu att hedras med en staty i Lindesberg som skapas av en världsberömd konstnär. Men var ska statyn stå? Det frågar sig nu kommunen i en medborgarenkät via Nätverket Lindekultur.

2014: Kvarglömda konstverk i Lindesberg i kommunalt konstlotteri

Ett större antal hittills okända konstverk har hittats i Tellandska gården som tidigare var museum i Lindesberg. Ingen vet vem som äger konstverken. Därför kommer de nu att lottas ut till konstintresserade lindesbergare genom Nätverket Lindekultur.