Årets program för Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening

Årets program för Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening

Bilden: Utrotningshotade musikinstrument presenteras 6 augusti när Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförenings firar Hembygdsgårdarnas dag

Bygdeträff, motorträff, nationaldag, midsommarfirande och utflykter är några av evenemangen som arrangeras av Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening under 2017.

Program 2017:

8 april kl 13.30: Bygdeträff i Klockargården.
Sven Rune Björdin kåserar om ”kyrkbacken, sockens centrum förr”. Gunnel Dahlqvist ”Vad gjorde Nils Holgersson här”. Karl Arne Löthgren ger oss några glimtar från Linnès besök och några ord om Herkules. Bildarkivet visar ett bildsvep från kyrkbacken och folkskolan. Har ni egna bilder och eller berättelser från kyrkbacken och skoltiden här ta med dem och visa oss. Spelmanslaget underhåller. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok finns till försäljning. Servering.

30 april kl 20.30: Valborgsmässofirande vid Hembygdsgården
Brasan tänds och talet till våren håller kyrkofullmäktiges ordförande Kerstin Ahlgren. Vårsånger sjungs av Fellingsbro gospelkör och kyrkokör under ledning av Helena Balke. Ishockeyföreningen FFIK sköter serveringen. Räddningstjänsten avslutar kvällen med ett sponsrat sprakande fyrverkeri. Svenska kyrkan är medarrangör.

1 maj kl 13.00-16.00: Motorträff på ”Motorbolaget”
Vår gamla fina brandbil står uppställd bland alla de andra sevärdheterna och vårt bokbord dukas upp. En brasa är tänd i Stenstagården och där serveras kaffe med dopp. Där kan man också titta på skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”.

6 juni kl 13.30: Nationaldagen firas vid Hembygdsgården.
Samling vid Olofsborg klockan 13.00 för parad av föreningar med fanor och med ledning av Frövifors musikkår genom samhället till hembygdsgården. Dagens talare vår nye kyrkoherde Kristin Kalmelid och Rotarys stipendiat åker efter med häst och vagn körd av Anna Kallionpää. Årets Rotarystipendium delas ut. Titta in i husen och passa på att bese skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok finns till försäljning. Föreningens brandbil deltar. Vi slår ett slag för folkdräkten. Ni som har kom och ta gärna på den. För er som inte har finns folkhembygdsdräkter att låna på Olofsborg. Hör av er till Gunborg Lejon tel. 0730214042. Servering.

23 juni kl 14.00: Midsommarfirande vid Hembygdsgården
Kl. 09.00 börjar vi klä stången. Plocka blommor och kom med och klä stången. Kl. 14.00 reses stången. Därefter blir det traditionella danslekar med hjälp av Midsommarkören. Uppvisning av Tassadansarna. I Stenstagården visas skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”. Försäljning av Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok mm. Servering. Åktur med häst och vagn.

24 juni kl 10.00: Midsommardagen vid Hembygdsgården
Gudstjänst. Kyrkkaffe. Vid regn hålls gudstjänsten i Stenstagården. Bese skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”. Arrangör Svenska kyrkan och Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening.

2 juli: Bussutflykt till Linköping.
Samling vid Olofsborg klockan 07.30 för färd med buss. Ankomst till Fröberget i Linköping vid tiotiden, där blir vi bjudna på kaffe med smörgås. Guidning i Ekoparken via bussafari med tre stopp. Ca klockan 13.00 lunchtid, förslag Mjellerumsgården. Besök på flygvapen-museum eller ströva fritt på muséer i Gamla Linköping. Förslagsvis avsluta med kaffe på Ragnar Dahlbergs konditori. Hemresa ca 17.00. Kostnad buss inklusive guidning och förmiddagskaffe ca 200 kronor. Lunch och eftermiddagskaffe står var och en för. Anmälan om deltagande senast 16 juni till Lena Lindh tel. 0581630117 eller 0705785857.

9 juli kl 13.30: Luffarslöjd i Källarstugan, Toije.
Utställning av luffarslöjd. Samuel Bergström från Ullersätter visar luffarslöjd. Ta gärna med egna luffararbeten och visa upp. Kaffe och kalvost serveras.

16 juli kl 13.30: Musik och sång vid Fågelsången.
Anders Grimborger tolkar gamla visskatter. Allsång. Servering i Stenstagården . Passa på att bese utställningarna bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år” och skolutställning. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok finns till försäljning.

23 juli kl 10.00: Kyrkogårdsvandring.
Högmässa i kyrkan. Kyrkkaffe. Vi får ta del i kyrkans historia mm. Vi gör en historisk vandring på kyrkogården och avslutar i kyrkan med varm korv och dricka. Arrangör: Svenska kyrkan och Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening.

30 juli: Utflykt till Sannahed.
Samling vid Olofsborg klockan 13.00 för samåkning i egna bilar till Sannahed. Sedan 1815 är Sanna Hed en av Sveriges största mötesplatser för två regementen. Här samlades, levde och festade mer än 2.000 man varje sommar. Där kan vi besöka militär- och friluftsmuseum, regementsmarschen och persedelförrådet mm.

6 augusti kl 13.30: Hembygdsgårdarnas dag firas på Hembygdsgården
Alla husen är öppna, välkomna in. Utrotningshotade musikinstrument varav en del fanns i Fellingsbrobygden är temat för Thomas Lundkvist. Fellingsbroböckerna och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning. I Stenstastugan visas skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år”. Servering.

31 augusti: Öppet hus på Lantbruksmuseet vid Olofsborg.
Kl. 12.00 – 13.00 serveras de populära korngrynen, gröna ärter, bruna bönor och stekt fläsk. Lantbruksmuseet är öppet och där kan man skåda maskiner, vagnar, verktyg mm som nyttjades före de stora skördetröskornas och traktorernas tid. Skolutställning och bildarkivets fotoutställning ”Folkskolan 175 år” visas inne på Olofsborg. Fellingsbroböcker och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning.

9 september kl 11.00 – 15.00: Höstmarknad vid Olofsborg.
Här dukas utomhus upp produkter från bygden. Våfflor, varm korv, kaffe med bröd serveras. Fellingsbroböcker och folkhögskolans jubileumsbok mm finns till försäljning. Vill du ha en marknadsplats anmäl dig senast första september till Birgitta Bartoft tel. 0581-620168 eller 0736763727, Anita Jansson tel. 0581-630024 eller 0702374751

9 november kl 18.00: Årsmöte på Folkhögskolan
Årsmötet startar kl. 19.00. Presentation av årets Fellingsbrobok. Kvällens gästföreläsare är folkhögskolans rektor Jan Karlsson. Bildarkivet ställer ut foton. Sedvanligt kaffe med smörgås serveras.

3 december kl 11.00-15.00: Första advent med öppet hus på Olofsborg .
I samband med julskyltningen i Fellingsbro bjuder vi in till utställning, filmvisning mm. Risgrynsgröt, hembakt bröd, ost och skinka serveras.

Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening