Årets program för Linde Fornminnes- och Hembygdsförening

Årets program för Linde Fornminnes- och Hembygdsförening

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening presenterar under programåret 2016 flera föreläsningar, vandringar, skoldagar i Munkhyttan med mera i syfte att öka kunskapen om bygden, dess natur och historia.

Våren 2016:

• Onsdag 13/1: Bildvisning: Roine Magnusson visar bilder från ”Den underbara resan”, ”Kor” och ”Än lever skogen”. Biblioteket 19.00. Inträde 50 kr
  • Onsdag 10/2: 50-talets polisväsende: ohn Jäderqvist berättar. Biblioteket 19.00. Inträde 20 kr
  • Onsdag 16/3: Trädgårdsstaden Lindesberg förr och nu. Lindesberg under 1920-talet. Föreläsning av Elisabeth Svalin-Gunnarsson. Biblioteket 19.00. Inträde 20 kr
  • Söndag 3/4: Årsmöte SHF 100 år Tillbakablick/Framtid. Kaffe och lotteri Församlingshemmet 14.00
  • Onsdag 13/4: Kloten vacker natur och rik historia. Föreläsning av Lars Hagström. Biblioteket 19.00. Inträde 20 kr
  • 1-14 maj: Utställning av skolplanscher. Biblioteket ”Väggen”
  • Onsdag 25/5: Glimtar från våra trädgårdar och andra upplevelser. Stadsvandring med Curt Lindmark, 20 kr
  • Maj, vecka 19 och 20: Skoldagar i Munkhyttan
  • Söndag 5/6: Visafton 1 i Munkhyttan 17.00. Anders, Thomas samt Pralin och Ton underhåller. Inträde 40 kr inkl. förfriskning
  • Juni, juli, augusti: Minns du din läsebok? Utställning av skolböcker från förr. Munkhyttans skola Sommaröppet sön 13.00–16.00

Hösten 2016

• Söndag 14/8: Visafton 2 i Munkhyttan 17.00. Anders och Thomas underhåller. Inträde 40 kr inkl. förfriskning
  • Söndag 21/8: Traditionsenlig åktur med Råsvalen i 1920-tals stil. Musikunderhållning. Kaffe finns att köpa. Avgång 14.00. Inträde 60 kr. Förbokas.
  • 26-28/8: Öppen trädgård/entré/balkong I samverkan med Trädgårdsföreningen och Plantmarknaden. Var med och visa upp din blomprakt i en tävling där vi utser det vackraste arrangemanget. Fina vinster.
  • Söndag 18/9: Naturen bjuder: Bind din egen höstkrans i Munkhyttan 14.00. 40 kr inkl. kaffe
  • Onsdag 28/9: Rya-byn. Bildbyvandring med berättelser av Torbjörn Dahlström. Biblioteket 19.00 Inträde 20 kr
  • Onsdag 19/10: Vi gör en flygtur över Linde 1920 och 2016. Planeras i samarbete med Bildmakarna Rolf Karlsson. Biblioteket 19.00. Inträde 20 kr.
  • Onsdag 16/11: Bergslagsposten: Göran Karlsson berättar och presenterar sin bok. Biblioteket 19.00. Inträde 20 kr.
  • Söndag 27/11: Adventskaffe med körsång och lotteri. Blombergska gården, Kungsgatan 48. 13.00–16.00. Kaffe 20kr.

Programåret 2016 publiceras med reservation för eventuella ändringar.

....................

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening vill befrämja kunskapen om och känslan för hembygden och dess ur historisk och kulturell synpunkt värdefulla traditioner inom Lindesberg med omnejd; aktivt medverka till vård och bevarande av dess natur och kultur, landskapsmiljö och fornminnen samt vid samhälls- och miljöplanering; dokumentera intressanta föremål, handlingar och skeenden med anknytning till bygden i nutid och gången tid; samarbeta med kommunala organ och kulturorganisationer inom verksamhetsområdet samt stimulera till initiativ som gagnar bygden och dess utveckling; organisera aktiviteter som kan öka kunskapen om bygden, dess natur och historia.

Medlem blir du genom att sätta in medlemsavgiften (125 kr för enskild, 175 kr för familj) på bankgiro 398-6445. Uppge namn, adress och telefonnummer på inbetalningen. Som medlem får du delta i en rad olika aktiviteter under året. Föreningen behöver Ditt stöd och Din hjälp. Kanske Du vill engagera Dig mera än bara som stödjande medlem. I så fall är Du välkommen att höra av Dig till någon i styrelsen!

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde