Körens ordförande Roland Hellsing,   körens dirigent Rickard Larsson och jurymedlemmen Stefan Jansson delade ut kulturpriset till Anya Blom på körens sponsopsevent i fredags.
Körens ordförande Roland Hellsing, körens dirigent Rickard Larsson och jurymedlemmen Stefan Jansson delade ut kulturpriset till Anya Blom på körens sponsopsevent i fredags.

​Anya Blom fick Harmonis Kulturstipendium 2018

Manskören Harmonis kulturstipendium till Gudrun Perssons minne 2018 gick till Anya Blom med motiveringen: ”Dina bilder, var de än finns, är storslagna, personliga, tänkvärda, galna, vackra , roliga, och dessutom anonyma mitt i offentligheten”.

Manskören Harmoni har inrättat ett kulturstipendium till Gudrun Perssons minne. Harmoni fick, som flera andra föreningar, ett arv efter Gudrun Persson och manskören valde då att avsätta pengar till ett årlig återkommande kulturstipendium som uppmuntran och belöning till person och/eller personer som utmärker sig här och nu (innevarande år).

Kulturstipendiaten kan vara såväl ”up and coming” som etablerad med en tydlig koppling till Lindesberg kommuns kulturliv inom estrad, teater, bildkonst, musik, dans, rörlig bild (t.ex. kamera, animeringar, videokonst) och litteratur. Stipendiesumman uppgår till 5.000 kronor för en person, 6.000 kr för två med kopplingar till varandra, 9.000 kr för tre med kopplingar till varandra eller 10.000 kr till en grupp på fyra eller fler.

Harmonis Kulturstipendium 2018: Anya Blom

Motivering: ”Från ett kreativt hem i Hallstahammar kommer Anya Blom. Efter gymnasium i Fagersta sökte hon efter ett antal år till Örebro konstskola. Konstskolan var ett lyckokast och den bästa tiden. Hon fick där möjlighet att utvecklas i full frihet. När den lagliga graffitiväggen i Lindesberg invigdes 2013 var Anya där och insåg efteråt att gatukonst och graffiti tog över hela henne. Hon har deltagit i många Graffiti event och Gatukonstfestivaler både i Sverige och utomlands. Idag jobbar hon i många olika tekniker, muralmålningar (dvs fasadmålningar) både inom och utomhus, digital illustration, teckning, serier, film och redigering, skulptur. Det vill säga väldigt många olika uttryck. Under 2019 medverkar Anya på två samlingsutställningar: En ambulerande utställning i hela Sörmland och en i Falsterbo Strandbad i Skåne. Genom sitt mod, sin oupphörliga kreativa kraft lever hon på sin konst. Det är första gången och vi tycker det är på tiden att vårt kulturstipendium går till en bildkonstnär. Dina bilder, var de än finns, är storslagna, personliga, tänkvärda, galna, vackra , roliga, och dessutom anonyma mitt i offentligheten. Vi vill uppmärksamma ditt konstnärskap och din kreativitet på väg vidare, på resan mot målen i framtiden, soloutställningen och de kommande katterna. Harmonis Kulturpris till Gudrun Persson minne 2018 går till Anya Blom”.

Några verk av Anya Blom.

...................................

Harmonis Kulturstipendium 2017: Polina Djusembeyeva

Manskören Harmonis kulturstipendium till Gudrun Perssons minne 2017 gick till Polina Djusembeyeva med motiveringen: ”Genom sin nyfikenhet, sin självklara målmedvetenhet och sin alltid positiva inställning, har hon inte bara lärt sig språk och sociala sammanhang utan även på mycket kort tid blivit en självklar och viktig del av Lindesbergs kulturliv”.

Manskören Harmoni