​Bergslagernas Spelmansgille porträtterar legendarisk spelman

Nyhet   •   Nov 05, 2018 10:00 CET

Onsdag 14 november kl 19:00 porträtteras den legendariske spelmannen Prästfalls-Kalle av Bergslagernas Spelmangille i ord, bild och ton. ”Spelmansgillet har gjort ett jättearbete med att forska och förbereda denna presentation”, meddelar Thomas Lundkvist - ordförande i Ljusnarsbergs kammarmusikförening som arrangerar.

• När: Onsdag 14 november 19:00
  • Var: Tingshuset, Kopparberg
  • Vad: Prästfalls-Kalle - en folkmusikalisk berättelse om spelmannen Karl Gustav Karlsson från Ljusnarsberg av och med Bergslagernas Spelmansgille.

En kväll i ord, bild och ton om Ljusnarsbergs-spelmannen Prästfalls-Kalle och de låtar han spelade. Riksspelmannen Carl-Erik Hartman (1870–1972) från Bångbro startade ett spelmansgille med namnet Bångbro-Guldsmedshytte Spelmansgille som 1943 bytte namn till Bergslagernas Spelmansgille, i syfte att locka spelmän från andra bergslager. De ursprungliga medlemmarna var, förutom C-E Hartman, Johan Gottfrid ”Friden” Magnusson från Guldsmedshyttan, Evald Amundsson och Erik Jansson från Hafsta samt Karl Gustav Karlsson (”Prästfalls-Kalle”), från Prästfall.