Bergslagsspelen bjuder in till prova-på-aktiviteter under höstlovet

Bergslagsspelen bjuder in till prova-på-aktiviteter under höstlovet

Bergslagsspelen - ett brett samarbetsprojekt med syfte att stärka amatörkulturen i norra Örebro län - bjuder under höstlovet in till prova-på-aktiviteter med bland annat workshop i stagefighting (teaterslagsmål) i Lindesberg.

Prova på stagefighting! Workshop i stagefighting (teaterslagsmål). Hur gör skådespelare egentligen på teater när de slåss? Hur kan man slåss på scenen så att det ser ut som på riktigt fast det egentligen bara är på låtsas?

Torsdag 3 november kl 14: Kulturums aula (kulturskolan Garnalia), Lindeskolan, Lindesberg

Max 18 deltagare. Vi håller på ca 1,5-2 timmar beroende på antal deltagare.Ålder: från 9 år och uppåt. Inga förkunskaper krävs, alla är välkomna. Klädsel: Oömma kläder. Ledare: Christer Mathisen, teaterlärare.

Bergslagsspelens höstlovs-aktiviteter är gratis för att alla ska kunna delta. För dig som har möjlighet, bidra gärna till Bergslagsspelens crowdfunding. Ditt bidrag blir då fördubblat av Region Örebro län. Swisha valfri summa till: 123 609 53 50. Mottagare är Amatörteatersamverkan Örebro län. Ange meddelande: Bergslagsspelen. Alternativt sätt in ditt bidrag på Bergslagsspelens bankgiro 413-9671. Stort tack på förhand!

...............................................

Förberedelser för Bergslagsspelen 2017 pågår...

Bergslagsspelen går nästa år in på sitt fjärde år och under 2017 ligger extra fokus på Nora kommun. "Vi planerar för ett sommarspel i Nora och söker just nu medel för att kunna genomföra årets alla aktiviteter", berättar Kristina Dybeck, projektledare.

Teater, dans, sång, musik, scenografi, ljud- och ljusteknik, kostym med redesign, mask, smink, manusskrivande – scenkonsten innehåller många delar och inom Bergslagsspelen kan man delta på olika sätt. "Förutom sommarspel planerar vi som tidigare år för studiecirklar, prova-på-aktiviteter och sommarläger med dans, teater och sång för barn och ungdomar. Alla är välkomna att delta, oavsett om man har erfarenhet sedan tidigare eller inte".

På 2016 års sommarläger deltog 80 barn från 20 olika skolor i Bergslagen.

Tre sommarspel och sommarläger hittills

Bergslagsspelens samarbetspartner Bredsjö Kulturkooperativ satte sommaren 2014 upp scenkonstverket Bergslagsdansen i Södra hyttan, Hjulsjö, i Hällefors kommun i samarbete med SHOIF. Under 2015 utformade vår samarbetspartner, DRIFT/The non existent center, scenkonstverket ” Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen” i Ljusnarsbergs kommun. Sommaren 2016 spelades ”Smidda planer” – en teater för hela familjen i Löa hytta, Lindesbergs kommun. Detta skedde i samarbete med Löa hembygdsförening och kulturskolan Garnalia. Sommaren 2017 planeras Bergslagsspelens sommarläger med dans, teater och sång för fjärde året vid Finnsjöstrand i Järnboås.

Bergslagsspelen - samarbete i fyra kommuner

Bergslagsspelen är ett brett samarbetsprojekt med syfte att stärka amatörkulturen i norra Örebro län. Projektägare är Studiefrämjandet, ABF, Amatörteatersamverkan Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund. Bergslagsspelen samverkar med föreningsliv, näringsliv, kommuner, studieförbund och fria kulturgrupper.