​Bergslagsspelen utvärderas efter fyra år

Bergslagsspelen är ett brett samarbetsprojekt som bedrivits under fyra år med syfte att stärka amatörkulturen i norra Örebro län - Hällefors, Ljusnarsberg, Lindesberg och Nora kommuner. Under de kommande månaderna planeras en utvärdering av projektet i samarbete med Örebro universitet. Resultatet beräknas att vara klart och kunna presenteras under första kvartalet 2018.

Projektägare till Bergslagsspelen är ABF, Studiefrämjandet, Amatörteatersamverkan i Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund. Bergslagsspelen samverkar med föreningsliv, näringsliv, kommuner, studieförbund och fria kulturgrupper.

Bergslagsspelen har genomfört fyra sommarspel:

• Bergslagsspelens samarbetspartner Bredsjö Kulturkooperativ satte sommaren 2014 upp scenkonstverket "Bergslagsdansen" i Södra hyttan, Hjulsjö i samarbete med SHOIF.
  • Under 2015 utformade projektets samarbetspartner DRIFT/The non existent center scenkonstverket ”Den fullständiga berättelsen om Ljusnarsbergs kommun och resten av världen” i Ljusnarsbergs kommun.
  • Sommaren 2016 spelades ”Smidda planer” – en teater för hela familjen i Löa hytta, Lindesbergs kommun, i samarbete med Löa hembygdsförening och Kulturskolan Garnalia.
  • I år 2017 arrangerades Bergslagsspelens kulturfest i Pershyttan utanför Nora. Lokala samarbetspartners var NJOV (Nora Järnvägsmuseum och Veteranjärnväg) och Pershyttans byalag. Medarrangörer var Bredsjö kulturkooperativ och Fröjdans.

Bergslagsspelens sommarläger för barn och ungdomar med dans, teater och sång har arrangerats fyra år i rad vid Finnsjöstrand i Järnboås. Där har årligen ca 75 barn mellan 7 och 15 år från 20-talet skolor i norra Örebro län deltagit.

• Hällefors