Biljettsläpp idag till Bergslagsspelens "Smidda planer"

Biljettsläpp idag till Bergslagsspelens "Smidda planer"

Idag (1 april) släpper Bergslagsspelen biljetterna till sommarens familjeföreställning - ”Smidda planer” som är en festlig och spännande teaterföreställning för hela familjen med sång och musik i Löa hytta. Föreställningen spelas 2-9 juli.

Passa på att boka biljetter redan nu i april så får ni 20 kr rabatt per biljett. Erbjudandet gäller de tre första föreställningarna. (Ordinarie pris är 180 kr för vuxna och 120 kr för barn.)

Bergslagsspelen är ett brett samarbetsprojekt med amatörer och proffs som syftar till att berika norra Örebro län – Nora, Hällefors, Lindesbergs och Ljusnarsbergs kommun – med teater- och dansverksamhet. Bergslagsspelen samverkar med föreningsliv, kommuner, studieförbund och fria kulturgrupper. Läs mer på bergslagsspelen.se >>

Delta i kurs inför sommarens teater:

Kostymtillverkning - några platser kvar: Gillar du att sy och hitta nya lösningar? Några platser finns kvar på studiecirkeln "Kostymtillverkning" som startade 22 mars, nästa gång är nu på tisdag 5 april kl 18 i Lindesberg. Kursledare är Kajsa Forsberg, Lindeskolan.

Scenografi och rekvisita: Vill du vara med och skapa dekor och rekvisita? Tillsammans med Frida Thofelt som arbetar på Teater Martin Mutter får du i denna kurs vara medskapare till att forma scenografi och rekvisita till Bergslagsspelens sommarspel. Träffarna sker i Löa och i Lindesberg. Startar tisdag 19 april kl. 18–20 i Löa hytta.

Guidning i Löa Hytta: Här får du lära dig mer om järnframställning och Bergslagens historia av Löas hyttfogde Margareta Gustafsson. Du får också veta hur man bemöter besökare och lära dig guida i Löa hytta. Om du vill ha sommarjobb som guide eller bara guida vid vissa tillfällen eller helt enkelt bara veta mer om vår historia, är du välkommen att delta. Startar tisdag 10 maj kl 18–19.30 i Löa hytta.

Aktör i hyttmiljön: Det här är en teaterkurs för olika människor i alla åldrar. Kom ensam eller med din familj – det kan vara ett bra tillfälle för familjen att göra något roligt och annorlunda tillsammans! Du som är aktör i hyttmiljön, kommer att spela en rollkaraktär under 1800-talet. Vi kommer att jobba mycket med improvisation och att kunna hålla sin karaktär. Kursledare är Tina Ruth som har över 20 års erfarenhet av pedagogiskt arbete inom teater. Träffarna sker i Löa och i Lindesberg. Startar torsdag 12 maj kl 18–20 i Lindesberg.

Alla kan vara med och bidra till Bergslagsspelen:

Företag: Vill ditt företag vara med och stötta ekonomiskt eller på annat sätt - hör av dig till oss. Telefon 070-603 82 03 alt kristina@bergslagsspelen.se

Privatpersoner och föreningar: Ge ett bidrag till Bergslagsspelens folkfinansiering och få din summa fördubblad av Region Örebro län. Swisha till: 123 609 53 50; Mottagare: Amatörteatersamverkan Örebro län; Ange meddelande: Bergslagsspelen. Eller sätt in på: Bankgironummer: 413-9671

Folkfinansieringen, eller crowdfunding som det också kallas, innebär att för varje bidrag som skänks från en privatperson eller förening, så skänker Region Örebro län motsvarande summa. Ger man ett bidrag på 100 kronor, blir det alltså 200 kronor till projektet.