Björn Lagerman - biodlare i Lindesberg - startade projektet som idag består av en innovationsgrupp med ledande experter inom både biodling och bildanalys.

Biodlare i Lindesberg utvecklar mobilapp för att rädda bin

Beescanning med en mobilapp är en ny metod som hjälper biodlare upptäcka och analysera förekomsten av en parasit som hotar bin över hela världen. Metoden utvecklas av Björn Lagerman - biodlare i Lindesberg - och innovationsprojektet har redan väckt nationell och internationell uppmärksamhet.

Beescanning är en ny metod för att diagnostisera angreppsgraden av parasiten Varroa destructor genom att fotografera yngelramar med bin med en app i mobiltelefonen. Appen kommer att analysera angreppsgraden och förslå adekvat behandling.

"I USA förloras nära hälften av alla bin och i Europa förloras ca 20 procent varje år. En viktig orsak till detta är parasiten Varroa destructor. Därför är behovet av och intresset för en metod som Beescanning mycket stor bland biodlare över hela världen", förklarar Björn Lagerman som startade projektet och som idag består av en innovationsgrupp med ledande experter inom både biodling och bildanalys.

"Min vän, kollega, och närmaste granne utanför Örebro, hade 800 samhällen. Han förlorade 500. Vintern därpå ytterligare 250. Nu har han bara 50 bisamhällen kvar", berättar Björn och fortsätter: "Man kan se hur bina lider av att ha parasiterna springande på kroppen".

Finansieras av EU:s innovationsprogram och biodlare över hela världen

Jordbruksverkets urvalsgrupp har valt ut projektet som ett ”bra innovationsprojekt” vilket innebär att det kommer finansieras fullt ut. Även Nationella Honungsprogrammet har aviserat att de vill stödja projektet. "Med dessa besked arbetar projektets alla inblandade med full kraft både med utveckling av programvara och den utökade fältstudien", förklarar Björn Lagerman.

Susanna Kivling, agronom, är försöksledare för fältstudien. Den syftar till att standardisera metoden och belägga relationen mellan Beescanning och alkoholprovtagning som diagnosverktyg. 150 samhällen kommer ingå i studien med Hallsberg som utgångspunkt.

Projektet har också nyligen lanserats på kickstarter.com - världens största webbplats för "gräsrotsfinanisering" (funding) av kreativa projekt. "Mottagandet har varit fantastiskt - projektet har redan fått in över 110.000 kr från över 300 biodlare över hela världen", berättar Björn Lagerman.

Nu bjuder projektet in alla världens biodlare att medverka med bilder. "Vi behöver stora mängder bilder och data från tusentals biodlare för att testa metoden".

Och för att sprida kännedom om innovationsprojektet Beescanning har Björ Lagerman anslutit sitt biodlingsföretag Fribi HB till Nätverket Lindekultur - ett nätverk för kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun.

............................

Så fungerar beescanning med hjälp av neuronnät och mobiltelefon

Beescanning avslöjar kvalstren genom att biodlaren fotograferar sitt bisamhälle. Appen analyserar varje enskilt bi i fotot och uppskattar förekomsten av kvalstret. Genom detta skapas ett verktyg för att bland annat hitta resistenta bin och bana vägen för mer miljövänlig bekämpning av parasiten utan kemikalier.

Biodlare har länge haft det svårt med att rädda sina bin från varroa. Det största problemet är att man misslyckas med att upptäcka kvalstret i god tid. När vintern kommer är samhället borta. I en egen pilotstudie 2016 hittades ett samband mellan olika diagnosmetoder.

Beescanning-metoden bygger på maskininlärning och har inte varit möjlig tidigare eftersom hårdvaran inte funnits. Med hjälp av samma metoder som används när självkörande bilar ska känna igen vägskyltar så ska Beescanning känna igen bin med parasiter.

Metoden bygger på artificiella neuronnät och behöver tränas på stora mängder data - därav inbjudan till alla världens biodlare att medverka med bilder. Genom att visa neuronnätet foton på bisamhällen som är olika utsatta för parasiten lär sig neuronnätet att på egen hand identifiera och uppskatta förekomsten av parasiten. När neuronnätet är tillräckligt bra tränat kan det på egen hand analysera och ge svar på ett foto från en mobiltelefon.

Björn Lagerman

FriBi HB 070-5603893