Om en månad är det midsommar - och sedvanlig dans runt midsommarstången i Siggebohyttan.

Clown ersätter folkdans på midsommar i Siggebohyttan

Efter 37 år tvingas Gyttorps Folkdansgille ställa in sin medverkan på midsommarfirandet vid Siggebohyttans bergsmansgård. "Tyvärr ett faktum som vi inte kan råda över", meddelar arrangerande Öskeviks Allmänna Byförening som istället bjuder på underhållning med clownen Bulgo på midsommarfirandet 23 juni.

I övrigt är "allt som det alltid varit" kring midsommarfirandet i Siggebohyttan:

Midsommarstången lövas torsdag 22 juni kl 18 och kläs med blomster på midsommarafton kl 10. Alla är välkomna att hjälpa till - ta gärna med blomster.

Clownen Bulgo underhåller kl 13.30-14.00. Midsommarstången reses omkring kl 14.15 för dans och lekar. Bergsmansgården och Kaffestugan har öppet kl 11.00-17.00.

Midsommarfirandet arrangeras av Öskeviks Allmänna Byföreningi samarbete med Örebro läns museum och med stöd från Lindesbergs kultur-och fritidsförvaltning.

Midsommarfirandet har fri entré men byföreningen tar ut en parkeringsavgift på 40 kr per bil (betalas med kontanter).