Föredrag i Lindesberg om kreativa näringar öppna för alla

Föredrag i Lindesberg om kreativa näringar öppna för alla

Lindesbergs Näringslivsdag torsdag 26 januari - som har temat attraktivitet - sätter fokus på kreativa näringar med Charlotta Melander och Tjodolf Sommestad som föreläsare. Föreläsningarna hålls i Lindeskolans aula och är öppna och gratis för alla intresserade - ingen föranmälan behövs.

09.45-10.30: Föreläsning med Tjodolf Sommestad

Tjodolf Sommerstad berättar sin historia. Tjodolf är född i Stockholm, bodde i tonåren i Lindesberg. Han flyttade tillbaka till Stockholm för studier på KTH. Efter utbildningen grundade han tillsammans med några kurskamrater spelbolaget Jadestone. 2011 gick han över till spelbolaget King i Stockholm. Är i dagsläget ansvarig för fem av Kings spelstudios samt chef för Candy Crush Franchise. Bor idag i centrala Lindesberg med fru och barn i Lindesberg.

10.30 - 12.00: Föreläsning med Charlotta Mellander

Charlotta Melander är professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan i Jönköping och en av landets främsta experter på städer och regional utveckling. Hon kommer att föreläsa om "Attraktiva städer"- hur valet av boendeort påverkar hela ditt liv. Hon tar upp ett bredare grepp på regional utveckling och kopplar samman ekonomi, entreprenörskap och innovationer med mjukare värden som öppenhet, tolerans och lycka.

Tillsammans med professor Richard Florida har Charlotta Mellander varit med och utvecklat och publicerat teorier kring den kreativa klassen och städer där de vill bo. Teorierna berör såväl företag som regioner, som strävar efter att attrahera kreativa individer.

Näringslivsdagen i Lindesberg arrangeras av Lindesbergs kommun, Handelskammaren Mälardalen, Linde City och Företagarna Bergslagen.