Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö på lördag

Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö på lördag

För tredje året bjuder Bergslagernas Spelmansgille (bilden) in till Folkmusikfest i Stripa Gruvmiljö på lördag (16 juli) med start kl 15.00. "Kom och lyssna på Bergslagstoner från förr och idag - eller var med och spela".

Nytt för i år är att två av spelmansgillets medlemmar - Jeanette Lindmark och Ove Magnusson - kommer att lära ut några "smaskiga bergslagslåtar" till hugade spelmän.

"Dom lokala låtarna som vi har i vår låtskatt här i våra trakter är 'egna', vackra, och tonmässigt spännande, med dur och moll i skön blandning", skriver Kajsa Karlsson som är ordförande i Bergslagernas Spelmansgille.

På lördagens folkmusikfest deltar ytterligare två spelmanslag - Ljusnarsbergs spelmän och Bärgslaget; "Hjulsjökuntera" - ett folkmusikband av ädelt märke som får det att svänga rejält; renässansmusikorkestern "Svartälvens pijpare och borduner" - i år med en gästartist, Memmo, som spelar arabisk luta!

"Sen är ju det fina i kråksången att vi kan vänta oss fina musikupplevelser som vi inte vet om nu eftersom scenen är fri att uppträda på en stor del av tiden. Så nog kan vi utlova en fullödig upplevelse på lördag i Stripa", fortsätter Kajsa Karlsson.

Bergslagernas Spelmansgille