Fyra stipendier kan bli ett i Lindesbergs kommun

Fyra stipendier kan bli ett i Lindesbergs kommun

Fyra stipendier - kulturstipendium, byggnadsvårdsstipendium, stipendium för årets eldsjäl och föreningsledarstipendium - blir ett utvecklingsstipendium för unga (18-30 år) enligt ett förslag till Lindesbergs kommuns tillväxtförvaltning.

Lindesbergs kultur- och fritidsförvaltning har sedan 1986 delat ut stipendier i samband med nationaldagen - ett kulturstipendium på 10.000 kr, ett byggnadsvårdsstipendium på 10.000 kr, ett stipendium för årets eldsjäl på 10.000 kr och ett föreningsledarstipendium på ett belopp som kommunfullmäktige anvisar.

Tillväxtförvaltningen vill slå samman stipendiesummorna för de nuvarande stipendierna och istället inrätta ett utvecklingsstipendium för unga (18-30 år) på 30.000 kr per år. "Stipendiet ska vara väl tilltaget och göra skillnad. Den som söker stipendiet ska inte behöva vara bosatt i Lindesbergs kommun vid ansökningstillfället men ska ha gått i skola i kommunen", enligt förslaget.

Tillväxtutskottet beslutade i maj 2015 att uppdra till förvaltningschefen att sammanställa utskottets synpunkter gällande stipendierna och lämna några olika förslag till nytt reglemente för stipendier som tillväxtutskottet kan ta ställning till. Arbetet pågår fortfarande inom kulturenheten men är ännu inte färdigt. Förvaltningen återkommer därför till tillväxtutskottet efter sommaren 2016 med ett förslag till beslut.