Johan Oskar Andersson

​Göran Karlsson föreläser om spritkungen i Lindesberg

Tisdag 21 november kl 19.00 föreläser Göran Karlsson om ”J O Andersson, spritkungen i Lindesberg - hans liv, verksamhet och släkten Orrviks ursprung” på Lindesbergs stadsbibliotek med Linde Bergslags Släktforskarförening om arrangör. Entré 20 kr. Alla välkomna.

"Det här föredraget handlar om grosshandlaren Johan Oskar Andersson (1855-1937) som är relativt bortglömd idag. Han var en av landets största vin- och spritgrossister kring förra sekelskiftet och var dessutom iblandad i mängder av andra verksamheter. Han ägde villa Haga fram till sin död och fick elva barn. Barnen, som tog sig namnet Orrvik, blev dock inte kvar i Lindesberg utan bosatte sig runt om i Sverige. J O Andersson är något av en doldis i stadens historia, men jag forskar kring honom och hans verksamhet sedan flera år tillbaka och ibland hittar jag på nya uppgifter om honom”, berättar Göran Karlsson.

Linde Bergslags Släktforskarförening

Medlem i Sveriges Släktforskarförbund