Gun-Britts trädgård i Lindesberg - en av Tusen Trädgårdar på söndag

På söndag (29 juni) mellan kl 10:00 och 17:00 visar Gun-Britt Svensson upp sin blommande trädgård på Strandvägen 1 i Lindesberg som ett inslag i Tusen Trädgårdar.

Tusen Trädgårdar arrangeras över hela landet av Riksförbundet Svensk Trädgård, Gunnel Carlsons Trädgårdsriket och Studiefrämjandet.

Gun-Britt Svensson beskriver sin trädgård på ca 2.000 kvm så här:

"Jag har väldigt mycket blommor. Mycket perenner, många rosor, ettåringar och en mängd planterade krukor, med mycket fuksior, pelargoner och Blomsterlönn. Givetvis finns det också många träd. Jag odlar grönsaker och blommor i pallkragar. Har inget växthus, men ett uterum och ett lusthus som jag använder till att förvara blommorna i på vintern och driva upp plantor på våren. Jag har på tomten ett ”berg” med en damm i som grävts fram ur marken. Många sittplatser runt om i trädgården finns det".

Riksförbundet Svensk Trädgård är Sveriges största trädgårdsorganisation med över 32 000 medlemmar och närmare 160 lokalföreningar i hela landet. Svensk Trädgård är en ideell organisation, religiöst och partipolitiskt obunden, vars ändamål är att främja fritidsodlingen och att verka för förbättring av trädgårdskulturen och boendemiljön. Läs mer om Riksförbundet Svensk Trädgård >>

• tusen trädgårdar
  • svensk trädgård