​Hammarbackens Hembygdsförening: Höstens program

Hammarbackens Hembygdsförening är en förening med många strängar på sin lyra - och ett brett program under året, rapporterar Anna B Forslund som är ordförande i den mångsidiga hembygdsföreningen.

Hammarbacken finns mitt i ett underbart naturområde med massor av sjöar, tjärnar och natureservat - bland annat Kindla. Föreningen arrenderar flera sjöar och tjärnar som de säljer fiskekort till och hyr ut båtar. Skogskafé på Hammarbacken har en liten scen, kulturstig, naturstig och en mångsidigt program som lockar många besökare.

Höstens program:

• Lördag 15 september kl 11-17: Bennys Alltjänst anordnar bakluckeloppis på Hammarbacken, kostnadsfria platser. Hembygdsföreningen har sitt loppis och skogskafét öppet för Dagnys smörgåsar, våfflor, hembakat m.m.
  • Torsdag 4 oktober kl 18.00: Daniel Bergdahl från Länsstyrelsen berättar om hur arbetet med Hammarström fortskrider. Skogskafét öppet.
  • Söndag 7 oktober kl 14.00: Håkan Mossberg berättar och visar bilder om tillkomsten av Långbro Järnverk, Kata Dahlströms liv m.m. Skogskafét öppet med Dagnys smörgåsar, våfflor m.m.
  • Söndagen 21 oktober kl 14.00: Höstmys på Skogskafét med skogssonen Johan Sandström ( 2017 års Dan Anderssonstipendiat) som sjunger Dan Andersson och läser dikter. Sami Rahkonen visar bilder och berättar under rubriken Skogens och himlens konungar.

Hammarbacken: Namnet kom troligen till då det i början av 1600-talet fanns en hammare på platsen. Hammaren kallades då för Gränshytte hammare och ingick i ett av byn Gränshyttans fyra kronobergsmanshemman, Gränshyttan nr 2.

Hembygdsföreningens lokal finns i en byggnad som från början av 1900-talet var traktens affär fram till början av 1960-talet då Domänverket (Sveaskog) hade sitt lokala kontor i byggnaden. Fastigheten ägs idag av hembygdsföreningen.

Längs Gränshytteån finns en vandringsstig med informationstavlor om de olika verksamheterna som funnits på platsen: masugn, sågverk, mjölkvarn, flottning, bostäder.

Hitta till Hammarbacken genom att följa skyltningen mot ”Kindla Naturreservat” vid riksväg 50 i Guldsmedshyttan.

• Lindesberg