Katarina Furst - en solist med stor bredd (Foto: Stig-Ove Persson)

Katarina Furst: "Musik och sång har alltid varit min grej”

Det började med kommunala musikskolan, körer och musikaler i Lindesberg. Sedan blev hon sångerska i ett lokalt coverband och under sju år turnerade hon med ett värmländskt dansband. Idag utvecklar hon sin musikverksamhet kombinerat med att arbeta med barn. "Musik och sång har alltid varit min grej”, förklarar Katarina Furst som flyttat tillbaka till Grönbo.

Katarina Furst bodde som ung i Spannarboda utanför Lindesberg. Som 10-åring började hon på kommunala musikskolan i Lindesberg: "Jag spelade tvärflöjt under ett antal år men det var sången som var 'min grej' - därför sjöng jag även i skolans körer och medverkade i två musikaler som sattes upp i Lindesberg", berättar hon.

Efter många år som en något blyg körmedlem tog hon klivet fram och började sjunga mer solo i det lokala coverbandet Larssons Rockband. "Så man kan nog säga att jag är en Late Bloomer”, förklarar Katarina.

Showartist och sångerska i dansband

Kärleken till sången och musiken förde henne till Grekland, Turkiet och Thailand som showartist. Därefter fortsatte den musikaliska karriär i en svensk turnébuss. "Under omkring sju år turnerade jag som sångerska i ett dansband från Karlstad - det vara otroligt lärorika år".

Hon träffade kärleken genom musiken och flyttade till Sunne. Dottern Thilde föddes 2009 och på grund av - eller tack vare - bristfällig barnomsorg så flyttade familjen till Grönbo utanför Lindesberg. "Där hade vi större möjligheter att få hjälp med barnvakt från anhöriga".

Gammal idé tog form som barnföreställning

Under småbarnsåren började en gammal idé och dröm gnaga allt mer - att kunna kombinera musik och barn som ligger Katarina varmast om hjärtat. "Jag ville göra en barnföreställning och kontaktade en låtskrivare jag lärt känna under mina dansbandsår för att få igång skrivandet. När jag berättade om min idé blev hon helt såld och ville hänga på! Då bestämde jag mig för att lägga förskollärarstudierna på hylla för ett tag och starta mitt eget företag. Barnföreställningen FYRAN föddes".

Kattis Musikproduktion har fyra "ben"

Nu kombinerar Katarinas sitt företagande (Kattis Musikproduktion) med att arbeta i förskola och skola: "Det är ett privilegium att få båda delarna - att arbeta med barn och samtidigt utveckla min musikverksamhet", förklarar Katarina som har fyra erbjudanden - solistuppdrag, barnföreställningen FYRAN, musikpedagogiska uppdrag och musikduon For Life som är ett samarbete med sambon Conny som är gitarrist.

Tack vare dottern Thildes intresse för sång, musik och teater fick Katarina kontakt med Stefan Jansson (som hon i och för sig känt sedan barndomen) som då var i startgroparna med "Siggebohyttans Spektakler” och frågade om Thilde ville vara med. "Även jag fick förfrågan om att vara med 'på ett hörn' för några sånginsatser och tackade ja - något som jag är så glad över! Det var så kul att vara del av en ensemble igen".

Under hösten väntar barnföreställningar runt om i Mellansverige och välgörenhetsgalan ”I kärlekens tecken” i Karlskoga den 7 oktober - bland annat tillsammans med dottern Thilde.

Katarina Furst och Åsa Karlström i barnföreställningen FYRAN (Foto: Tord Saxin)

............................

Katarina Furst har nu anslutit sig till Nätverket Lindekultur. Därmed kan hon ta del av de tjänster som erbjuds alla som är med i nätverket - bland annat kostnadsfri publicering av nyheter och inbjudningar via webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) som är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg.

............................

Katarina Furst