​Kultur & fritid tillbaka med egen nämnd i Region Örebro län

​Kultur & fritid tillbaka med egen nämnd i Region Örebro län

Region Örebro län får en ny politisk organisation från 1 januari 2019 som innebär att fem nya nämnder skapas - bland annat en fristående Kultur- och fritidsnämnd som ersätter Fokusnämnden för kultur, bildning och ideella sektorn under Nämnden för regional tillväxt.

De fem nya nämnderna är Hälso- och sjukvårdsnämnd, Forskningsnämnd, Folktandvårdsnämnd, Servicenämnd samt Kultur- och fritidsnämnd. Förändringen innebär att kultur- och fritidsfrågor flyttas från Nämnden för regional tillväxt till Kultur- och fritidsnämnden.

Lindesbergs kommun har en representant i den nya Kultur- och fritidsnämnden - Per Söderlund (SD) som är ersättare. I Fokusnämnden för kultur, bildning och ideella sektorn -som fungerar fram till årsskiftet - är Bengt Storbacka (S) från Lindesberg ordförande.

Följande nio ledamöter och nio ersättare sitter i Kultur- och fritidsnämnden från 1 januari 2019:

Ledamöter:

• Torbjörn Ahlin (C), ordförande - Kumla
  • Eva-Lena Jansson (S), vice ordförande - Örebro
  • Monika Aune (MP) 2:e vice ordförande - Örebro
  • Gert Stark (S) - Ljusnarsberg
  • Camilla Sörman (S) - Nora
  • Malin Silén (KD) - Örebro
  • Martin Hårsmar (M) - Karlskoga
  • Eva Leitzler (M) - Örebro
  • Pernilla Marberg (SD) - Örebro

Ersättare:

• Inga-Britt Ritzman (S) - Hallsberg
  • Nils-Erik Pettersson (S) - Örebro
  • Gunilla Pihlblad (S) - Fjugesta
  • Gunn Öjebrandt (KD) - Örebro
  • Abdulrahman Ibrahim Muhammad (C) - Örebro
  • Emelie McQuillan (M) - Hallsberg
  • Marianne Hamp (M) - Örebro
  • Birgitta Borg (L) - Nora
  • Per Söderlund (SD) - Lindesberg

Detta ska kultur- och fritidsnämnden göra:

”Kultur- och fritidsnämnden ska bereda och besluta i frågor som berör kultur- och fritidsfrågor och frågor avseende den ideella sektorn inom regionens ansvarsområde samt bereda ärenden för beslut i regionstyrelsen eller regionfullmäktige. Nämnden ska i sitt uppdrag verka inom ramen för den så kallade kultursamverkansmodellen - det vill säga ansvara för det stöd som Region Örebro län ger till kulturinstitutionerna. Nämnden ska verka för en god utveckling av länets kulturliv, där kulturplanen och den regionala utvecklingsstrategin utgör utgångspunkt för arbetet. Nämnden beslutar om vissa kulturstöd och föreningsstöd till kulturaktörer och föreningsliv. Nämnden ska lägga stor vikt vid dialogen med kommuner, civilsamhälle och länets kulturliv. Nämnden beslutar om fördelning av ekonomiskt stöd till föreningar, studieförbund, politiska ungdomsförbund och övriga organisationer”.