Kulturarvsdag: Natur- och kulturupplevelse i Linde bergslag

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening bjuder in till en natur- och kulturupplevelse i Linde bergslag på lördag (9 september) med Munkhyttans skolmuseum som utgångspunkt. Evenemanget är ett av alla aktiviteter över hela landet som ingår i den årligen återkommande Kulturarvsdagen - i år 8-10 september.

Varje år andra helgen i september arrangeras evenemanget Kulturarvsdagen. Då äger flera hundra aktiviteter rum över hela Sverige där såväl kulturmiljöer som kulturhistoriskt intressanta byggnader och anläggningar står i fokus.
I Lindesberg deltar Linde Fornminnes- och Hembygdsförening med en "Natur- och kulturupplevelse i Linde bergslag": Bergslagslivet levandegörs genom möten med bergsmän, torpare, kolare och skogsrå som delar med sig av sina berättelser i det vackra Munkhytteområdet.

Utgångsplats är Munkhyttans skolmuseum ca kl 13.00, där bilar kan parkeras och man kan fortsätta till fots, antingen längs nationalskyddsområdets fjärilsstig som följer Munkhyttebäcken eller längs kyrkstigen. Man kan också fortsätta med bil ca 1 km och gå sista sträckan till fots på en skogsstig fram till hyttruinen Nya Munkhyttan.Genom området rinner den livfulla Munkhyttebäcken, som gett kraft till två kopparhyttor, daterade till 1100-1200-talen och två järnhyttor, den sista nedlagd på 1700-talet.

Lördag 9 september kl 14:00 – 16:00: Bergslagslivet levandegörs genom möten med bergsmän. torpare, kolare och skogsrå som delar med sig av sina berättelser.

Vägbeskrivning: Följ riksväg 50 fram till den mellersta avfarten till Lindesberg, där man tar av västerut på länsväg T 773 mot Siggebohyttan, dvs den som kommer från norr (Kopparberg) svänger höger och den som kommer söderifrån (Örebro) svänger vänster. Efter ca 5 km når man Munkhyttans skola på vänster sida av vägen. Skyltning kommer att finnas. Tillgänglighet: För att nå hyttruinen Nya Munkhyttan krävs att man går till fots på skogsstig även om man fortsätter ca två km från Munkhyttans skola med bil.

...................................................

Munkhyttan är belägen fem km väster om Lindesberg efter vägen mot Siggebohyttan. Byn omnämns i jordeböckerna på 1500-talet. Idag är området avfolkat och de enda byggnader som finns kvar är skolhuset och Munkhytte gård. Runt om i skogarna fanns förr ett stort antal torp bebodda av människor som, förutom lite odling och arbete hemma, fick sin försörjning genom skogshuggning, hästkörning och kolning.

...................................................

Kulturarvsdagar i hela Sverige: Varje år andra helgen i september arrangeras evenemanget Kulturarvsdagen - i år 8-10 september på temat ”Natur och kulturarv – miljöer med möjligheter”. Då äger flera hundra aktiviteter rum över hela Sverige där såväl kulturmiljöer som kulturhistoriskt intressanta byggnader och anläggningar står i fokus. Alla är välkomna att delta under dessa dagar, såväl som arrangör som besökare! Kulturarvsdagen är också en del av Europarådets och Europeiska kommissionens samarbete European Heritage Days och är det mest firade gemensamma kulturevenemang som delas av Europas medborgare. Riksantikvarieämbetet står för samordningen i Sverige i samarbete med Sveriges Hembygdsförbund och Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd.

• Lindesberg

Lindesbergs Hembygdsförening