Kulturnytt 31 januari 2014

Veckans nyhetsbrev från Nätverket Lindekultur som vill utveckla Lindesberg som kulturstad i Bergslagen genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar i kommunen. :: Vill du inte ha detta nyhetsbrev som e-post - klicka på länken som finns längst ned i detta meddelande ("Avregistrera dig...") eller skicka ett mail till info.lindekultur@gmail.com. :: Vill du följa vårt nyhetsflöde utan att få e-post - följ oss på Facebook >>

..........................................................
Frågor och svar om Nätverket Lindekultur:

Fråga: Jag vill gärna följa nyhetsflödet - men inte varje dag utan bara en gång i veckan i "Kulturnytt!. Hur gör jag?

Svar: Skicka ett mail om detta till info.lindekultur@gmail.com så ändrar vi det för just dig.

Fråga: Vem bekostar detta (nätverk och nyhetsflöde) i en krympande kultur- och fritidsnämndsbudget?

Svar: Nätverket Lindekultur och nyhetsrummet Lindesberg: En kulturstad i Bergslagen drivs helt ideellt och kostar därmed kommunen ingenting.

..........................................................
Erbjudande att dela på gemensam kulturlokal

"Nu har vi chansen till en gemensam kulturlokal mitt i Lindesberg", rapporterar en kulturförening som genom Nätverket Lindekultur efterlyser andra kulturgrupper som vill dela lokalen;

"Café Lyktan är ledig för uthyrning. En lokal som de flesta känner till. Perfekt läge mitt i stan. Totalyta ca 165 kvm. Kök och kontorsutrymme Fjärrvärme. Charmig lokal att användas för olika typer av kulturgrupper. En del hyr fasta tider, andra hyr in sig vid särskilda tillfällen. Går även att hyra ut till företag m fl. när lokalen inte används för kulturella ändamål. Vi måste nu agera snabbt. Ni som tycker detta verkar intressant anmäler omgående sitt intresse. Inga förpliktelser. Får vi tillräckligt många intresserade så kallar vi till möte i lokalen tisdag 18 februari kl 18:00 och diskuterar om det är realistiskt att hyra lokalen - Kulturlyktan - och hur vi skall organisera oss."

Skicka intresseanmälan senast fredag 14 februari till info.lindekultur@gmail.com.

Ungdomskultur-Event 7 februari

Ungdomskulturen står i centrum när Nätverket Lindekultur i samarbete med Kulturskolan, Studiefrämjandet, Föreningen Liiten, Björkhagaskolans fritidsgård, Lindeskolans Estetiska Program med flera ordnar Ungdomskultur-Event Lindesberg. Läs mer >>

..........................................................
Handlinsgplan för att utveckla Lindesbergs som kulturstad

Kulturella och kreativa näringar kan bidra till att göra Lindesberg bättre att bo, leva och verka i - och därmed locka fler invånare. Genom samverkan, samordning och samsyn kring kulturella och kreativa näringar kan Lindesberg utveckla befintliga och locka nya etableringar genom att bli ett attraktivt alternativ till storstäderna. För att nå dit och profilera Lindesberg som en levande och attraktiv kulturstad i Bergslagen har Nätverket Lindekultur tagit fram en handlingsplan för att utveckla kulturella och kreativa näringar i Lindesberg. Läs mer >>

Inbjudan till informationsmöte om handlingsplanen: Nätverket Lindekultur är ett informellt och ideellt verkande nätverk för alla som är intresserade av att utveckla Lindesberg som kulturstad i Bergslagen. Genom att ta ett helhetsgrepp om kulturella och kreativa näringar vill Nätverket Lindekultur lyfta fram denna sektors möjligheter att bidra till kommunens utveckling. Nätverket Lindekultur kommer att hålla ett informationsmöte om handlingsplanen för alla intresserade. Är du intresserad? Anmäl dig här >> så meddelar vi tid och plats senare.

............................................
På gång i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen:

1-2 februari: Vinterspår 2014: Välkommen till vår kommuns största kulturevenemang!

1 februari: Klubb Ba'Rock säsongspremiär. Jack the Lad och Pale Honey gästar Klubb Ba'Rock. Läs mer >>

6 februari: Filmstudio, "Dom över död man". Läs mer >>

7 februari: Ungdomskultur-Event Lindesberg 2014: Smaka på vad Lindesberg har att erbjuda kulturintresserade ungomar! Läs mer >>

8 februari: Opera, "Rusalka". Live på bio Folkets hus i Lindesberg. Läs mer >>

8 februari: Vernissage på konstutställning, "Le rond universel" "Le rond universel" av Lisa Jeannin och Rolf Schuurmans.

Lindekultur i media:

Lindenytt 27 januari: Musikteater på Lindeskolan engagerar många: Ett projekt som innebär stort elevinflytande, bredd och variation. Så beskrev ansvarig lärare för manusbearbetning, Staffan Blixt, Lindeskolans nya musikteaterprojekt vid Rotarys lunchmöte. Läs mer >>

Lindenytt 24 januari: Beslut om bokningssystem taget för Folkets Hus Bio: Folkets Hus Bio kommer att få ett bokningssystem så snart som möjligt. Det står klart efter Kultur- och fritidsnämndens sammanträde. Läs mer >>

..........................................................

Redaktör för detta nyhetsbrev: Sven Carlsson 070-544 62 32 info.lindekultur@gmailcom

• bergslagen
  • kulturstad