Stefan Jansson vid Skådeplatsen - den lilla amfiteatern längs med vandringsleden Lindessjön runt ut mot Parkudden där sommarens teatervandring ”Vågspel” kommer att ges.

​Kulturpraktikanter skapar teatervandring med äventyrlig ton i Lindesberg

”Vågspel” är en teatervandring med äventyrlig ton som kommer att framföras i skogen vid Parkudden i Lindesberg 26 juni-4 juli. Det är åtta ungdomar som jobbar med teater i Lindesberg i sommar genom feriepraktik kultur - och de gör ett teaterprojekt specialsytt för den rådande Corona-situationen. Ungdomarna jobbar till största del utomhus och publiken kommer att ha gott om plats för distans då det endast finns 20 platser per föreställning.

Genom Regions Örebro läns feriepraktik kultur får 39 ungdomar i länet möjlighet att jobba med kultur under tre veckor - åtta av dem kommer att jobba med teater i Lindesberg. Ungdomarna gör det mesta själva såsom framställning av manus, rekvisita och kostym. Länets amatörteaterkonsulenter - Tina Ruth och Stefan Jansson vid Örebro läns bildningsförbund - är projektledare, leder arbetet och regisserar föreställningen.

”Från början var det meningen att ungdomarna skulle vara med och jobba i ”Korpspelen” i Ösarhyttan, men då den föreställningen på grund av Corona-pandemin flyttas fram till sommaren 2021, fick vi tänka om”, berättar Stefan Jansson - en av handledarna för projektet.

Föreställningen kommer att innehålla sång, spänning och mystik. Publiken kommer att släppas ut på en äventyrlig vandring i sagans skog. De får träffa underliga figurer och mystiska väsen. När faror lurar och det gäller att rädda det som räddas kan, kommer publiken att ha en avgörande roll.

”Vi kommer att ha sex föreställningar för allmänheten och sju för fritidsbarn”, berättar Tina Ruth, amatörteaterkonsulent vid Örebro läns bildningsförbund.

Detta projekt är ett initiativ från Örebro läns bildningsförbund och Region Örebro i samarbete med Lindesbergs kommun, ABF och Bergslagens Spektakelteater.

Offentliga föreställningar

• Fredag 26 juni kl 18.00 (Premiär)
  • Lördag 27 juni kl 14.00 och 16.00
  • Fredag 3 juli kl.16.00 och18.00
  • Lördag 4 juli kl 14.00

”Vågspel” - en teatervandring med äventyrlig ton

• Plats: Föreställningen startar och slutar vid parkeringen för Parkudden vid Torphyttebäcken.
  • Åldersrekommendation: Familjeföreställning från 7 år och uppåt
  • Publikantal: 20 pers./föreställning