Ester Klingberg och Johan Oskar Andersson - två profiler i Lindesberg som Göran Karlsson föreläser om

Kvinnor av betydelse och spritkung presenteras i Lindesberg

"Kvinnor av betydelse för Linde" och "J O Andersson - spritkungen i Lindesberg" presenteras av Göran Karlsson i två förläsningar i Lindesberg - onsdag 18 oktober respektive tisdag 21 november.

Göran Karlsson är lokalhistorisk forskare och författare till boken "Vem var det?" - ett biografiskt lexikon över kända, numera avlidna personer i Lindesbergs stad under åren 1800-2000. Göran var tidigare redaktionschef och senare chefredaktör vid Bergslagsposten.

Onsdag 18 oktober kl 19:00 föreläser Göran Karlsson om "Kvinnor av betydelse för Linde" på Lindesbergs stadsbibliotek med Linde Fornminnes- och Hembygdsförening som arrangör.

"Jag kommer att berätta om bland annat Christina Helena Berglund som tillsammans med maken Christian Berglund dominerade järnhandel i mitten av 1800-talet. Men också om sådana affärsinnehavare som Ester Klingberg, Hanna Johlin och Matilda Schillström. Andra personer som behandlas är exempelvis systrarna Blomberg (Eva, Clara och Sigen) som var Lindesbergs främsta kulturkändisar på sin tid, sjuksköterskorna Elsa, Sigrid och Tekla, och förstås fotografen Ida Telland och hotellägaren Lina Hallin - bara för att nämna några".

Tisdag 21 november kl 19:00 föreläser Göran Karlsson om "J O Andersson - spritkungen i Lindesberg - hans liv, verksamhet och släkten Orrviks ursprung" på Lindesbergs stadsbibliotek med Linde Bergslags Släktforskarförening som arrangör.

"Det här föredraget handlar om grosshandlaren Johan Oskar Andersson (1855-1937) som är relativt bortglömd idag. Han var en av landets största vin- och spritgrossister kring förra sekelskiftet och var dessutom iblandad i mängder av andra verksamheter. Han ägde villa Haga fram till sin död och fick elva barn. Barnen, som tog sig namnet Orrvik, blev dock inte kvar i Lindesberg utan bosatte sig runt om i Sverige. J O Andersson är något av en doldis i stadens historia, men jag forskar kring honom och hans verksamhet sedan flera år tillbaka och ibland hittar jag på nya uppgifter om honom".

Linde Bergslags Släktforskarförening

Medlem i Sveriges Släktforskarförbund