Linde Fornminnes- och Hembygdsförening erbjuder specialvisningar av modellstaden

Personalgrupper, föreningar, nätverk eller andra grupper - nu finns möjligheten att beställa en specialvisning av modellstaden Lindesberg på 1920-talet och samtidigt få en berättelse över stadens historia i Blombergska gården, Kungsgatan 48 i Lindesberg.

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening har sedan tidigare öppna visningar av modellstaden på onsdagar kl 15.00-17.00 och fredagar kl 12.00-15.00. Nu kompletterar föreningens detta med specialvisningar för grupper.

"En visning kan innehålla en kortare eller längre visning av modellstaden med information om de olika husen, berättelse om stadens historia och eventuell förtäring - allt utifrån gruppens önskemål", förklarar Ingrid Nordmark som är ordförande i Linde Fornminnes- och Hembygdsförening.

Föreningen kan ta emot grupper på upp till 20 personer - dock minst fem personer. Kostnaden är 40 kronor per person + eventuell förtäring. Tid för visningen: 0,5 - 1,5 tim.

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening tog för fyra år sedan över ett projekt från Lindesbergs Museum att bygga modellstaden Lindesberg på 1920-talet. Föreningen hyr lokal i Blombergska gården på gatuplanet mitt emot Lindesbergs stadsbibliotek. Lokalen är mycket lättåtkomlig för besökare - såväl lindesbergare som turister och besökare i alla åldrar. Under 2016 hade föreningar över 2.000 besökare i lokalen för modellstaden.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde