​LindeDagen 16 maj: De vann priser i tipstävlingarna

Många utställare på LindeDagen 16 maj hade egna tävlingar med egna pristagare som meddelas av respektive utställare. LindeDagen svarade för två av dessa tipstävlingar - dels den webbaserade ”Vad vet du om Lindesberg?” med fyra priser; dels den i tekniktältet om utställarna där med en elcykel som pris.

.....................................................

Vinnare i den webbaserade tipstävlingen ”Vad vet du om Lindesberg?”

Vinnare i tipstävlingen om utställarna i tekniktältet:

.....................................................

Rätt svar i den webbaserade tipstävlingen ”Vad vet du om Lindesberg?”

Fråga 1: Boende: Nu byggs det för fullt i Lindesberg - bland annat sjönära lägenheter i centrala Lindesberg. VEM är det som bygger de nya lägenheterna vid fd Strandskolan?

Fråga 2: Jobb: Många arbetsgivare i Lindesberg har stora rekryteringsbehov - både nu och i framtiden. Därför finns en eftergymnasial utbildning i Lindesberg för att säkra teknik- och industriföretagens behov av kvalificerad arbetskraft. Vilken?

Fråga 3: Pendla: Hur lång tid tar det att åka tåg respektive buss mellan Lindesberg C och Örebro C (enligt den nu gällande tidtabellen).

Fråga 4: Skola & utbildning: Lindesbergs gymnasieskola Lindeskolan har flera nationella program som är både högskoleförberedande och yrkesförberedande program. Hur många?

• Rätt svar: X: 12 >>

Fråga 5: Vård & omsorg: Örebro län har tre akutsjukhus - var finns de?

Fråga 6: Idéburet: Lindesbergs Rotaryklubb är en av många idéburna föreningar i Lindesberg. Rotary driver många projekt - både lokalt (bland annat LindeDagen) och globalt. Vad heter det projekt som Rotary driver globalt för att utrota polio?

Fråga 7: Näringsliv & Industri: Meritor är Lindesbergs största industriföretag med omkring 1.000 anställda. Vad tillverkar Meritor?

Fråga 8: Handel & Service: Lindesberg har gamla anor som handelsstad. En av stadens affärer etablerades redan 1856. Vilken?

Fråga 9: Turism & besöksnäring: Lindesberg och Nora firar i år ett gemensamt 750 årsjubileum - vilket?

Fråga 10: Idrott: Många av Lindesbergs idrottsföreningar har sedan 2010 en gemensam multiarena i Lindesberg. Vad heter den?

Fråga 11: Kultur: Lindesbergs kulturskola erbjuder barn, ungdomar och vuxna många olika aktiviteter såsom dans, teater, sång, kör och mängder av olika instrument och orkestrar. Vad heter kulturskolan i Lindesbergs kommun?

Fråga 12: Natur: Lindesbergs kommun erbjuder ett rikt friluftsliv med sin vackra och varierande natur - bland annat flera vandringsleder som Lindessjön Runt. En annan vandringsled - en av Sveriges populäraste låglandsleder med totalt 17 etapper - passerar Lindesbergs kommun. Vad heter vandringsleden?

…………………………………….

Rätt svar i tipstävlingen om utställarna i tekniktältet:

Meritor: Vilket år började vår fabrik i Lindesberg byggas?

• Rätt svar: 1: 1970

MaxiDoor: Hur lång tid ska en dörr klara ett test för att få klassas som RC3 (skyddsklass 2)?

• Rätt svar: 2: 5 min

Global Castings: Vad tillverkar vi vid vår anläggning i Guldsmedshyttan?

• Rätt svar: X: Nav och axlar till vindkraftverk

LindeMaskiner: Var på lastbilen sitter denna detalj som vi tillverkar?

• Rätt svar: 2: Släpet

Masugnen: Vilka yrkesutbildningar för vuxna har vi på Masugnen?

• Rätt svar: X: Svets o Plåtteknik / CNC-skärandebearbetning

Lindeskolan: Genom samarbete med företagen i Tekniktältet kan vi erbjuda våra elever på teknikprogrammet APL! Vad betyder APL?

• Rätt svar: 2: Arbetsplatsförlagt lärande

Örebro universitet: Vad heter studentkårens sektion för teknikstudenter?

• Rätt svar: 1: TekNat

Arbetsförmedlingen: Hur många med funktionshinder fick arbete i Lindesbergs kommun 2017 där vi på Arbetsförmedlingen var delaktiga?

• Rätt svar: X: 125

Utslagsfråga: Hur många anställda totalt i Lindesbergs kommun hade företagen i Tekniktältet 1 maj 2018?

• Rätt svar: 1.276 (Meritor 988; MaxiDoor 50; Global Castings 101; LindeMaskiner 137)

• Lindesberg

LindeDagen

Det mesta av det bästa med Lindesberg www.lindedagen.se