​Lindesbergs Filmstudio bjuder in Konstföreningen till nästa film - ”Loving Vincent”

Torsdag 6 november kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio höstterminen i Folkets Hus Bio med konstnärsporträttet “Loving Vincent” - världens första oljemålade långfilm. Till denna film bjuder Lindesbergs Filmstudio in alla medlemmar i Lindesbergs Konstförening som gäster att se filmen.

Tisdag 6 november kl 19.00: LOVING VINCENT
Regi: Dorotea Kobiela, Hugh Welchman. Drama/Mysterium, Polen/England 2017. 1 tim 35 min

”Ett vackert konstnärsporträtt med Van Goghs egna penseldrag”, skriver Jakob Åsell på moviezine.se: “Loving Vincent förvandlar bioduken till en målarduk."

Sex års outtröttligt arbete från 125 konstnärer har resulterat i världens första oljemålade långfilm. 62.450 (!) handmålade bildrutor gjuter liv i Vincent van Goghs redan vibrerande stillbildsvärld - resultatet liknar ingenting annat.

Det är den 29 juli 1890 och en skadad man kommer stapplandes ner för en gata i den lilla franska staden Auvres. Han trycker sina händer mot ett färskt skottsår i magen. Mannen är Vincent Van Gogh – vid tiden okänd för omvärlden, i dag en av tidernas största konstnärer. Hans tragiska död är omgärdad av mystik och spekulationer – vem var det egentligen som sköt?

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Lindesbergs Filmstudio samarbetar sedan tidigare med Lindesbergs kommun finska förvaltningsområde genom att visa en gemensam film - denna termin visas det finska dramat ”Udda vänner” tisdag 4 december. Genom att bjuda in medlemmar i Lindesbergs Konstförening till filmen ”Loving Vincent” breddas samarbetet i Lindesberg.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se